Tuesday, July 12, 2016

Baby masuk hospital

Assalamualaikum..

First of all i wanna wish selamat hari raya kepada semua umat Islam di seluruh dunia amnya dan khusus buat pembaca blog ini.. raya tahun ni memang tak  rayalah bagi ku. Baju raya pun ada sepasang je.. keluar beraya hari pertama je tu pun buat cukup syarat pergi rumah nenek je.. tapi totap melawa weh. Haha.. tak delah melawa mana pun. Orang kalau tengah berpantang, make up camana pun still nampak muka sembab tu. Lagi lah kalau yang baru 12 hari macam aku hari tu.. gambar 1 family pun tak de. Kalau ada gambar hasben tak masuk pulak. Gitu. Takpelah kita tunda raya haji pulak ke huhu..

Now dah hari ke 20 berpantang. Actually aku ni pantang pun tak serupa pantang ok awal2 hari sibuk ulang alik amik darah auni.. now korang teka apa pulak ye.. hari ke 20 aku CHECK IN HOSPITAL pulak!! Dugaan sungguh. Sebabnya auni berjangkit batuk dengan aku.. baby kalau batuk memang kesian.. dia batuk jenis tak lepas sampai naik lebam bibir dan mukanya. So tadi nurse datang rumah nak timbang berat. Dia kata bawa ke emergency sebab kesian tengok dia batuk. So pegilah dengan mama. Sekali tu kena masuk NICU pulak.. aku kena datang bawa susu perahan.. sekali tu petang dapat call dari nicu (berdebar betul time tu), cakap suruh hantar baju baby sebab nak bawa masuk wad. Ingatkan getting better.. rupanya kena pindah dari nicu sebab wad isolation tu penuh. Tak nak jangkit dengan baby lain. Kena pindah wad kanak2 dan ibu kena bermalam jaga baby. So here i am taking care of my precious baby.. 😢😢 tinggallah abang adam dijaga oleh tokma.. sian adam. Aku cakap ibu pegi work. Siap salam cium sume.. upah dia beli air epal dalam tin.. tido dengan tokma malam ni.. adam kan dulu tak nak dengan orang. Sekarang alhamdulillah dah boleh dah bergaul.. alhamdulillah ada atok dan tokma boleh tengok2 kan adam..

Di saat orang lain sibuk beraya sakan, makan itu ini,mulalah aku rasa sedih bila kena masuk hospital ni. Tengok auni batuk pun aku rasa sedih. Dengar pulak doktor bagitau keadaan auni. Dia kata saspek pertusiss a.k.a batuk kokol.. aku pernah tengok video kanak2 pertusiss dlm fb tapi punca jangkitan dari kanak2 lain sebab tak vaksin. Memang sedih.. tapi auni tak delah sampai macam tu.. tapi bila di google2 apa benda pertussis ni rasa ya Allah janganlah auni jadi macam tu. Takut😢😢 doakanlah semoga auni cepat sembuh. Dia tak delah sesak nafas cuma bila dia batuk tu nak lepas batuk tu susah sangat tengok. Sampai lebam2 dan terkincit2 lah...

Dahlah dapat bilik sorang. Yelah isolation room.. takut pulak nak tido. Esok pagi auni kena makan antibiotik. Aku ada dengar juga nurse kata nak amik sample kahak. Tapi aku dengar macam kena sedut kahak. Malas pulak nak menyampuk tadi. Bila doktor tanya ada nak tanya apa2, aku macam tak tahu nak tanya apa. Yang pasti aku tanya lama x duduk wad 😂😂  doc kata tengok perkembangan dia dulu. Kalau dia respon dengan antibiotik oklah.. tadi ada bekalkaa 12 oz ebm. Tapi aku tengok tak berusik pun. Mesti susu hospital yang dia bagi padahal dah cakap dh saya bawa ebm. Hmm..

Hari sabtu ni aqiqah auni.. tapi aku rasa nak letak dalam bilik je lah auni. Tak payah round sekali dengan marhaban tu. Kang ada makcik2 yang batuk2 ke camna. Huhu. Tak payah makciklah, ni ibu dia pun tak baik betul lagi batuknya.. tapi takkan ibu dianak mengelak dengan anak sendiri kan. Huhu. Aku pun tak minta batuk ni. Sebelum bersalin lagi dah batuk2. Nak makan ubat mengandung pulak.. bulan puasa plak tu kurang air.. hmm semoga Allah ampuni dosaku.. sembuhkanlah anakku ya Allah. Aku ni dah lah dalam nifas lagi. Camana lah nak solat hajat or nak minta dengan Allah semoga cepat sembuh anak ku ini.

Oklah selamat malam..

Dari katil hospital..

Wassalam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails