Thursday, June 30, 2016

Auni Hafsa

Assalamualaikum..

Auni Hafsa nama puteri terbaru kami. Ni pilihan ayahanda dia ye.. dah macam2 idea kasi tetap dia berkenan nama ni juga. Huhu. Tak pelah.. Maksudnya pun bagus. Auni bermaksud ketenangan. Hafsa pulak nama isteri Rasulullah. Suami berkenan betul dengan sifat peribadi Hafsa iaitu mengingati Al-Quran dalam hatinya.. semoga akhlak auni hafsa ni seiring dengan maksud namanya..

Alhamdulillah hari ni dah hari ke 8. Tali pusat belum tanggal lagi. Kuning pun belum turun lagi. Bacaan tadi 13. Dah 2 hari statik 13.1 tapi hari ni turun 0.1.. esok kena amik darah lagi pagi2.. tadi check aku sekali sebab doktor tanya aku sihat ke tak. Aku kata ok cuma batuk dah 2 minggu kot. Doktor kasi ubat antibiotik dan ubat batuk. Pastu kena amik sample kahak takut tibi.. batuk aku sampai sakit perut ni. Yelah nak tahan batuk, nak tahan peranakan aku dari turun tiap kali batuk.  Sampai terkentut2 tiap kali batuk huhu.. memang seksa la.. camanalah orang yang operate tu kalau batuk. Huhu

Jaga auni ni oklah.. dia kejenya tido je kan. Tapi kuat susu juga. Kalau masa aisyah dulu takde nya nak susu. Aku boleh layan tido.. tapi auni ni kejap2 ehek2 nak susu.. ok jelah kasi, bagus untuk turunkan kuning dia. Esok harap sangat kuningnya turun lagi.. kencing dan berak dah banyak dah kot.. kali ni aku tak ikut sangat petua2 kuning tu.. aku banyakkan breastfeed je..

Dari segi berpantang pulak, aku ok2 jelah. Moderate ☺ urut dah 3 hari dah habis. Sebelum balik johor aku dah mengurut sekali.. yelah masa tu dah sakit2 badan.. dari segi makan pulak lauknya lauk orang pantanglah. Ikan bakar, lada hitam dan sayur.. sarapan biskut cicah milo. Itu je. Ringkas. Vitamin2 masa pregnant masih makan.. dari segi penjagaan badan pakai bengkong dan tunku juga.. masa makcik urut tu ada dia rajinlah pakaikan param dan pilis. Habis je urut terus tak pakai. Yang kat dahi tu panas betul. Bila kering dia jatuh2 atas muka baby.. cepat2 aku basuh. Huhu. Tengok2 dahi merah je.. yang rajin aku pakai krim barut sapu kat perut. Dengan harapan cepatlah kempis perut ni hehe..  stokin pulak tengok rajin ke x pakai. Panas weh.. stokin tebal pulak tu huhu. Pakai time malam je lah..

Oklah.. nanti rajin2 aku karang pulak pengalaman bersalin anak ke 4. Bye. Wassalam.. upss selamat bercuti bagi yang nak balik kampung berhari raya. Seronoknya balik kampung !! Bye...

2 comments:

ietams said...

selamat hari raya su.
dah besar dah kakak aisyah.
seronok la dia dah ada geng ye

sisanizu said...

wah su dh bersalin, tahniah ya..tetiba rasa rindu kat awak walau tak tak penah jumpa..hihihi..mungkin sbb sy lama menyepi dari berblog kot.tak bukak pc pun. merajuk dgn dunia yg haru biru ni..:p (tetiba kan)
anyway tahniah ya..rasa nk bb girl jugak..huhu..tak plan pregnant lg skang..sedih dgn keadaan kot..kih kih.

semoga cepat sembuh ya ibu dan baby. saya doakan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails