Friday, February 12, 2016

Aktiviti Raya Cina & HMFD adam

Assalamualaikum...

Dalam sejarah betul cuti 4 hari tak balik kampung. selalunya kamilah yang join sekali bersesak balik johor. tapi kali ni tak dapat balik sebab parents datang sini.. Nak dijadikan cerita dak dibam adam tak sihat. kena sakit kaki tangan kuku dan mulut (HMFD) tu.. actually dia dah tak sihat sejak 2hb februari. dah pergi klinik tapi doktor kata awal lagi (masa tu baru day 1 ) demam. so tak dapat nak detect la demam biasa ke demam virus ke.. kena tunggu hari ketiga baru amik darah. tunggu rashes dia kuar satu badan. masa ni dalam mulut dia tak de ulser lagi. cuma doktor kata tongsil dia merah sangat.. so bayar RM 1 dapat ubat demam sahaja.. 

Then hari ke 3 pegi lagi klinik sebab dia dah tak boleh makan. Minum susu je boleh.. semangat nak makan tu kuat sangat. excited bila nampak makanan tapi bila masuk mulut dia akan kelaurkan balik sambil nangis2 guling2.. gitu.. jadi pengasuh aku dah pening kepala budak ni asik meragam je.. kebetulan aku kursus, tak dapat nak cuti.. risau gak. Pegi klinik doktor amik swab test sahaja kat tekak. isi borang HMFD tu.. penyakit ni memang tak de ubat. Cuma kena jaga kebersihan, basuh kaki tangan bersih2, jangan hantar nursery or pengasuh takut berjangkit. Kalau dia dah lesu sangat terus hantar ke hospital kena drip water.. 

Jumaat tu aku dah habis kursus. so aku jaga adam la. tapi pagi tu kena minum air gula dulu.so hantar kejap.. dah pesan kat pengasuh nanti adam balik basuh semua bantal dan alas tidur dia. Pagi tu juga orang KKM rasanya Inspektor Kesihatan kot call aku siasat2 ada bawa anak pegi mana2 ke, taska ke shopping mall ke.. banyak jugalah soalan dia tanya. Lepas aku sampai rumah, terus amik adam. Buatkan dia ikan singgang. aku yakin betul anak2 aku kalau demam ke tak sihat ke aku buat ikan singgang banyak diorang makan :-) kuah singgang tu kena banyak2, nasi sikit hancurkan dengan sudu. so bila dia hirup kuah tu adalah masuk sikit nasi2 or ikan tu.. tak delah langgar ulser dia..haa 3 mangkuk okey adam makan.. happy sangat tengok dia gembira dapat makan. hehe..

Then esoknya orang dah start cuti. adam pun tak demam dah. biji2 rashes tu dah nak kering. dia macam chicken pox tapi tak delah besar. kecik2 macam kena gigit semut api, ada cecair dalam tu. Aku sapu calamine lotion, beli oral aid (actually clinic ada kasi glycerin mcm bonjela juga lah). Sapukan dia allano lotion from Amway.. Alhamdulillah tapi sampai hari ni parut dia tu ada lagi kesan..

main2 makan sebab sakit mulut
So sabtu tu aku dan suami spring cleaning rumah. Carpet basuh sendiri okey. berat gila.. dah lah aku mengandung kan. tapi kena gak tolong angkat carpet tu sebab tak de orang dah. angkat sikit2 la yang mana mampu. nak kasi tos air je. Bila esok air dah kurang baru adjust kena letak tengah panas. Alhamdulillah hampir 3 hari carpet tu kering sekering2 nya :-) Mop rumah atas bawah, tukar cadar sume lah.. Aqil dan Aisyah dah boring tak pegi mana2.. So malam tu lets go to KLCC :-) saje jalan2 makan2 amik angin. 

carpet sedang mengering. kalau hantar kedai RM 170 rasanya
Next day Ahad, pegi makan kat Jusco Maluri.. ramai gak chinese dalam hati eh diorang ni tak raya ke kan. huhu. tapi bila dah nak dekat pukul 5-6 petang tu nampak dah beransur tak de orang. kedai pun dah tutup.. kami beli barang dapur dan teman anak2 main. Sambil tu belikan aqil dan aisyah mainan besday dia hasil duit yang mak2 sedara kasi hehe.. terima kasih. murah rezeki korang ye..

pakai baju tido je jln2 KLCC :-p
Next day hari Isnin. Ayah dan mama decide nak datang ampang. nak makan kat restoran ayam kampung Hassan. then lepas tu geng perempuan pegi IKEA Cheras.. ingatkan tak de orang. cis sungguh parking sampai keluar2 nun.. tapi Alhamdulillah dapat gak parking kat dalam setelah 2 kali aku round kat luar nak masuk parking punyalah beratur panjang umat ni.. then amik2 barang2, masalah nak beratur pulak panjang berjela orang sampai ke perabot layan diri tu.. aku ni menonong je laju tolak troli ke depan ingatkan barisan paling laju lah, sekali tu sampai2 tak de kaunter pun kat depan. dah tercangak2 kat tempat lapang tu. nak patah balik memang tak mungkin lah kan dah kena block dengan orang Q. duduk di sebalik tiang, cuba untuk menjolok Q orang. maafkan saya, terpaksa tau. bukan aku sengaja nak potong Q. mula2 diorang tak kasi aku masuk tau. Adalah dalam 10 orang tak kasi ruang. Sekali tu ada perempuan 2 orang ni duk borak2, ada gap sikit antara barisan tu, aku masuk je mencelah. Nasib diorang tak marah ke tak perasan aku masuk huhu.. rasa nak belanja asikrim je tapi aiskrim pun panjang gila beratur haha..

happy boy bila dah sihat
Haa.. gitu lah cerita weekend aku. upss selepas balik IKEA tu, aqil dan aisyah ikut atok tidur rumah ida kat Kajang. tinggallah ibu ayah dan adam kat rumah. hehe.. So esoknya amik diorang kat Kajang then bermulalah episod Esok Sekolah ye anak2. hehe... aqil sekolah agama je, yang sekolah kebangsaan tutup lagi..  ok itu je cerita aku pada kali ini. panjang berjela kan. hehe.. bye.. wassalam..

p/s: setakat hari ni tak de lagi anak2 jagaan pengasuh terjangkit :-D syukur.. semoga anak2 tu semua sihat selalu. kalau tak matilah aku disalah kan..


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails