Tuesday, May 12, 2015

Pertama kali buat passport

Assalamualaikum..

Hari ni pertama kali aku buat passport. Satu lagi dokumen tambahan dalam hidupku. Yeay! Udah ada passport ye. Panjang langkah la lepas ni boleh bercuti ke luar negara sajo. Haha.. Jenuh juga buat pasport ni. Jenuh menunggu gitu. Aku pegi pukul 11 pagi. Bagitau boss ada urusan peribadi sikit. Tak de kerja urgent so boleh lah pergi UTC.

Aku pilih ke UTC Pudu sebab senang transport ke sana. Naik lrt je.. Sebenarnya niat nak survey je dulu. Sekali tengok macam boleh buat terus je.. Sebab tak ramai orang. Ada lah dalam 60 orang menunggu. Kehkeheh... Aku rasa dah terbiasa kot menunggu sebab kalau check up anak gini jugak rupa dia.. Tapi kaunter dia laju tadi. Dalam 2 jam no dah panggil untuk sesi pertama iaitu amik gambor. Sebelum tu beratur amik no tak ramai la dalam 2-3orang je.. Then dia kasi borang kecil suruh isi maklumat diri dan bagi salinan ic.

Sementara nak tunggu nombor yang 60++ menunggu tu pegila fotostat i.c. Round2 lunch kejap. Balik dari lunch kat food court pudu, terus je melompat sebab nampak nombor dah dekat sangat. Gabra pulak. Haha..Lepas makan kena la touch up. Yelah passport lima tahun nak hadap tu kasi cun sikit la kan. Hehe..  eh tapi tadi ada kaunter khas untuk baby bawah 2 tahun tau. Hope esok anak2 aku yang lain boleh follow kaunter adam juga.. Cepat sikit urusan.

Kos buat passport ni rm 200 untuk lima tahun. Untuk kanak2 below 12 years RM 100 untuk lima tahun jugak. Untung tak.. Untung sangat kan. Aku ingat nak buat pasport berkumpulan je dengan anak2, sekali tu dah tak de dah kalau nak gi Indonesia.. Kalau nak gi negara Asean yang lain masih ada  Kalau tak lagi jimat. Hehe. Esok aku kena gigih heret dak-dak kenit ni pegi imigresen. Adui camanalah nak handle 3 orang ni. Sorang dalam carrier, dua lagi kiri kanan itu pun kalau tak nakal. Semoga dipermudahkan. En hasben takde. Outstation. Aku kena cepat sebab aku nak beli tiket mas kalau x, melepas.. Bila nak fill in data tu kena letak no pasport pulak baru boleh proceed. Tu yang hegeh2 tiba2 nak buat pasport.

Syok juga kat UTC ni macam2 jabatan ada. Kalau esok settle urusan pasport budak2 ni, aku nak pegi jpn pulak buat mykid adam. Susahlah tak de mykid ni. Manjang kena bawa surat beranak besar lebar tu.. Tapi tadi encik tu kata dalam 2-3 bulan siapnya. Tak pelah janji ada kan..

Ok dah tu je nak share. Bye wassalam

4 comments:

umifarisfarhan said...

waaa nk g mane tu kak sue? yey!!! ^_^
nok g atek heheeee

~Aida@MommyJauhari'sMedina~ said...

Wahh nak kemana tuu..bestnyaa p cuti2..InsyaALLAh anak2 akan behave nanti..goodluck Su..

sisanizu said...

krik..krik..nk g mana tu..nak ikutt

Suliana said...

hello frens, nk gi dekat2 je, medan :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails