Thursday, August 30, 2012

wajib dilawati dan dinikmati - Terengganu

Assalamualaikum..

Haa.. kali ni nak bercerita tentang tempat2 yang wajib dilawati sekiranya kami sekeluarga balik ke terengganu.. memang tak de tempat lain dah. memang ni priority list :-) dan juga gambar makanan yang wajib dirasai kalau berada di terengganu.. hehe.. selamat jamu mata :-)

sarapan pagi pulut dengan kelapa lawan dengan ikan rebus. aku makan macam makan nasi juga lah :-)
ini nasi dagang sedap :-)
ini gulai ikan tongkol sedap. berebut dengan ayah nak makan kepala ikan :-) akhirnya aku sebelah, ayah sebelah.
pegi pasar payang mama cari rempah gulai ikan, beras nasi dagang dan lain2.. asam keping pun beli kat sini. nape eh, tak sama ke dengan asam keping negeri lain? hehe.. aku pun amik sikit asam keping tu.. pastu, beli gula nisang. kain sutera sume tengok2 je tak de nafsu nak beli. selamat. hehe
 
 
petang tu pegi pantai makan ini.. udang. kedai pok nong tu tutup lagi, terpaksa beralih ke kedai yang buka. mujur ok jugalah food dia. aqil dah sibuk nak tengok kapal/bot..

 
ikan celup tepung. panas2 makan.. berebut :-)

sotong celup tepung

nilah tokey yang belanja kami. hehe. tq lina.. sokmo belanja makan celup tepung ni :-)

on the way balik, singgah beli keropok lekor dan segala keropok2 keping tu.. yang ni kepok dah goreng. makan dalam kereta. sebungkus RM 5. makan rebut2 dan panas2 terasa sedap dan tak cukup. beli di Kelulut keropok kedai 008.. sedap2 keropoknya.. boleh la try, kedai pun senang nak cari, tepi jalan je..


pastu, puaslah mencari satar. asal jumpa je terlajak. asal jumpa dah terkedepan malas nak undur. last2 jumpa di cherating. ingatkan tak dapat makan dah satar ni. rezeki kamilah. tu pun mujur dia letak papan tanda lagi 50meter SATAR SYUKRI.. sedap ok. tapi termanis sikit plus pedas2.. 5 biji RM2.. makan tepi jalan bersama-sama air kelapa..

satar idaman..

Sekian entry makan dan jalan2.. ntah bila lah nak pegi lagi. tahun ni dah 2 kali kot pegi terengganu. bulan 10 kalau jadi, sepupu aku tunang tapi en suami dah kata tak nak pegi, penat. hmmmm... oklah, nanti aku bawa korang 'jalan2' singgah rompin pulak :-)

Bye. wassalam..


8 comments:

ejaMaria said...

pulut kelapa ikan rebus tu guna ikan apa?... tp nampak mcm ikan tu goreng... ke dia rebus dulu pastu goreng?... nampak best... nak buat gak... :)

Suliana said...

ikan tongkol kak. tapi klu ikan kmbong pun blh. dia ikan rebus/kukus smpi nmpk kering kot. hehe. tau mkn je. . buatla kak, best :-)

Syahada Ahmad said...

kepok 008 tu mmg feveret sekali. tp jauh ekpun nk pegi. klu ade org lalu baru kirim. hehe

pok nong cuti beraya lama teh, sambung beraya 6 skali kot. hehe

kalau datang ganu lagi, dijemput datang ke umah. hehe

Nur-nba said...

Belum pernah jejakkan kaki ke negeri Terengganu.. Suka makam satar.. Sedap sangat!

nur said...

bila baca entry ni dah rasa rindu kat terengganu... kepok lekor dah sotong celup tepung mmg wahib kalau ke terengganu

Nur Hasyimah Mahasan said...

Kat umah kita kat kg pun selalu mkn pulut ngan kelapa n ikan rebus goreng...mkn panas2 wat breakfast...nyum nyum

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

welkam at Ghanu kiter..
kite mase pegnen alya hari2 kena nasi pulut gaul nyor tu.. hehehe
losong jem raya ke 3 onwards psl org berenti beli keropok.. =)

fiza arshad said...

fiza org trg pun terliur tgk post akak ni, nyum nyum *lagi2 tgh pose ni hehehe.. *teringat lak kesedapan ikan celup tepung kt kedai pok nong :))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails