Tuesday, July 24, 2012

Ramadhan dan Susu ibu

Assalamualaikum..

Ibu-ibu breastfeed.. bagaimana production uols di bulan puasa ini? ok tak? For me, setakat hari ini, boleh la macam biasa je.. Ada naik turun. Kalau lebih pun, lebih sikit je, kalau kurang, kurang banyak. hehe.. tak pe, stok ada kan :-) tu kalau yang ada stok. kalau yang tak de stok camana pulak? kalau yang tak de stok, waktu malam boleh usahakan memerah lagi ye. Jangan nangis2 susu tak de ye, just cool.. :-)

ok ni hasil susu pagi tadi.. botol dah habis, so terpaksa la combine terus jadi 9oz.  
Aisyah minum sekali teguk 4-5oz aje..

Di bulan puasa ni, penat juga nak cover minum air di waktu malam.. kalau nak menten susu, air kena minum banyak2.. Tapi bila asyik minum air, asyik la nak terkencing je. kalau time sahur tu, kembung perut minum air je. hehe. selain dari itu, kurma pun kena makan. Aku ni bukanlah peminat tegar kurma, tapi sebab sunnah nabi dan juga sebagai milk booster, makan lah juga barang 2-3 biji. sikit kan.. huhu. Tu la aku ni tak boleh terlepas sahur. kalau terlepas sahur melembik la diri ini..

Sekarang ni pun tengah memerah susu untuk sessi petang.. memang ada kurang sikit la.. dalam 2 oz gitu.. Tapi seperti biasa, hasil dari 4 botol fresh yang aku dapat ni, satunya akan ditukar dengan Stok beku.. nak gilir2 kang expired susah pulak. Tu la aku tak risau even aku dapat sikit, aku ada back up stok. Alhamdulillah.. Dulu, yang merisaukan aku bila kena kursus lama2, macam tu barulah licin stok susu yang tak berapa tu..

Itu saje perkongsian pada kali ini. Banyakkan minum air, banyakkan makan kurma, fiber seperti sayur-sayuran bijirin2 dan yang seangkatan dengannya. Diriku ibu yang biasa2 saje hasil productionnya..

Sekian, wassalam 


2 comments:

Ietams said...

alhamdulillah production saya macam biasa..
sistem saya, hari ni perah untuk bekal esoknya.. hahaha..
tapi tiap hari mesti ada balance sebotol. so kalau hari ni ngelat sebotol, ade la backup utk esok sebotol..

@iney123 said...

start pose dh demam kan.xpose pun ms 2.tp mmg drop giker2 susu.perah gak.tp cair je.pas2 siap bg aatif ebm g sbb mmg rs susu xde ms 2.bdn dh kering sbb demam kot.ari ke-2 pun x pose g.hehe...bdn br nk pulih.dok pulun minum air byk2, mkn kurma sebanyak blh smpai tdo mlm bepeluh2 pns.g toilet usah ckp.byk kali giler.mlm mcm x tdo dok ulang toilet.hehe..tp demi mendapatkan bekalan, ku usahakan jua.arini alhamdulillah,boleh la.cam dh kembali normal wlupun xla sebanyk akak 2...;)..(jeles gak tgk.hehe)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails