Thursday, June 28, 2012

Eggless Chocolate Cake

Assalamualaikum...

Tinggalkan hari yang berserabut semalam.. Selamat datang khamis :-) Puasa ke korang? Aku tak berpuasa hari ni. huhu.. kepada yang berpuasa sunat/ganti, selamat berpuasalah ye..

Okey, petang semalam, selepas buat makanan untuk aisyah iaitu kentang lecek disiram dengan susu dan butter, aku beralih kepada membuat chocolate cake.. Mengulang balik buat kek coklat ni sebab nak menghabiskan topping ganache yang masih berbaki..

tapi pada kali ini, aku menggunakan resepi dari Joy of Baking.. aku pun refer kat youtube juga, best je tengok dia buat.. dan ingin ditegaskan sekali lagi, kek coklat ini sangat mudah membuat nya!!!! kepada sesiapa yang ada oven baru dan masih menjadi tukun, sila panaskan oven anda dengan mencuba resepi ini.. hehe..

Ingredients :- 

1 1/2 cups (195 grams) all purpose flour - aku pakai tepung biasa
1 cup (200 grams) granulated white sugar - ada sesetengah resepi pakai brown sugar
1/4 cup (25 grams) unsweetened cocoa powder (not Dutch-processed), sifted - aku pakai van houten
1 teaspoon baking powder
3/4 teaspoon baking soda - aku pakai soda bikarbonat. sama tak?? hehe
1/4 teaspoon salt
1/3 cup (75 grams) unsalted butter, melted - aku pakai buttercup
1 cup (240 ml) warm water
1 tablespoon lemon juice (or vinegar) - aku ada lemon kat rumah, tenyeh lemon sudah :-)
1 teaspoon pure vanilla extract

Chocolate Frosting:
6 ounces (170 grams) semi-sweet chocolate, chopped
3/4 cup (180 ml) heavy cream (35% butterfat)
1 tablespoon unsalted butter, room temperature

Baking method :-


Preheat oven to 350 degrees F (177 degrees C) and place rack in center of oven.
In an ungreased 8 inch (20 cm) square cake pan, stir together the flour, sugar, sifted cocoa powder, baking powder, baking soda, and salt. - campur semua bahan2 kering tadi, gaul sampai warna dia menjadi sama rata..

Add the melted butter, water, lemon juice, and vanilla extract. With a fork, mix all the ingredients together until well blended. pastu, barulah tuang yang bahan basah ke atas adunan kering tadi.. kalau agak2 dia macam berketul, aku tapis dulu sebelum di tuang ke dalam loyang.

Bake in preheated oven for about 30 minutes, or until the cake springs back when lightly pressed and a toothpick inserted in the center of the cake comes out clean. Remove from oven and place on a wire rack to cool.

Frosting: Place the chopped chocolate, cream, and butter in a heatproof bowl. Place over a saucepan of simmering water and melt until smooth. Remove from heat and let stand at room temperature until it is of pouring consistency. Then pour the frosting over the cooled cake. Let stand until frosting has thickened.


satu bekalan untukk u dan satu bekalan untuk en suami di bawa ke ofis..

Percubaan kali ini, JADI!!! :-) hari tu aku buat tak naik, tapi kali ni naik elok :-) Selamat mencuba... 

Wassalam..




6 comments:

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

wah sedapnya...terliur sudah

faiez said...

rajinnyer la sue..malu dgn diri..nak kena try la...

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

sedapny sue...kecoh air liur...

NaDia CoMaNeCi said...

Peh...menggoda tul ganache tu..nak buat la..hihi

NaDia CoMaNeCi said...

Peh...menggoda tul ganache tu..nak buat la..hihi

nana, rihana said...

Haaaa sy dh mkn dh kek ni! sedaaapppp nyumm nyummm ;D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails