Thursday, December 15, 2011

Pengalaman bersalin anak kedua - part 1

Assalamualaikum..

Okey kali ni nak share la pengalaman bersalinkan anakanda kedua ni @ Aisyah Humairah.. mungkin entry ni agak panjang skit, so jangan bosan baca ye :-) Okey, di suatu pagi yang hening (chewah.. ayat novel la pulak)..okey2 serius.. satu pagi di hari selasa.. selepas selesai solat subuh, aku bersiap2 nak pegi keje.. sambil2 tu terpegang la baju kelawar ku,  eh apasal basah ni - dalam hati berkata mungkin air mandi tadi.. ok tak pe, amik la tuala, lap2.. sekali tu.. haa.. amik kau.. ada lendir bercampur darah di tuala.. terkejut juga la kan time tu, yela, baru je 38 minggu lebih sikit.. tapi, time ni aku tak rasa sakit pun.. aku pun cakap la ngan suami, jom la kita pegi hospital.. dia as usual macam tak serius.. "kang pegi hospital kang, kena balik semula" tak pela, balik pun balik la, asalkan dah pegi jumpa doktor sebab rata2 nurse cakap kalau kuar apa2 tanda mesti terus pegi hospital..

Maka, berangkat la kami pegi hospital dengan pakai baju kerja.. time tu dah siap2 peluk cium aqil sebelum hantar dia pegi nursery.. sesampainya di hospital, terus pegi ke emergency.. ding dong ding dong doktor dah cek sume, baru buka 2cm.. kebetulan kat emergency tu, aku adalah 1st patient, tak de orang, so ramai la doktor yang berkerumun.. doktor junior ada, doktor senior ada.. ding dong ding dong lagi, aku pun kena admit wad.. mulanya dia nak suruh aku balik juga, tapi sebab kat rumah tak de orang, so masuk la wad.. dah settle sume, hasben aku pun pegi ofis nak settle kan keje dia..

Aku pun masuk la wad (kelas 2 rasanya) menyaksikan ibu2 yang sedang menahan sakit contraction, walhal time tu aku tak rasa sakit pun.. sibuk pulak aku menanya itu ini pada orang yang sakit, agak2 akak2 tu rasa nak lempang je muka budak banyak tanya ni.. huhu.., tapi diorang pun layan juga, bukan aku je sibuk bertanya.. bukan apa, duduk satu bilik 4 orang tapi senyap je, tak syok la kan.. i kan peramah jugak.. hehe.. kat hospital ni, kalau dah 4cm terus masuk labour room..tapi, akak2 ni jenis sakit yang 1-2 cm je tak buka2 even dah lama sakit.. sian sangat tengok..

Masa berlalu pergi, aku masih belum  merasai kesakitan itu.. pesakit yang satu bilik sume dah berlalu pergi masuk labour room.. sampaikan doktor pakar yang round wad cakap, kalau u tak sakit lagi, esok boleh balik la.. huhu.. sadis nye.. lepas tu, malam tu, ada doktor pompuan round.. dia tanya "tak sakit lagi ye.. tak pe, saya tengok jalan dulu dah berapa, kalau tak sakit, kita stretch la, buat apa tunggu lama2 kan" aku pun beratur la kat bilik nak cek VE tu.. doctor pun cek jalan dah buka 3cm, lepas tu dia stretch macam dia jolok lagi kasi godek2.. haaa.. seriau gitu..... aku siap cakap ngan doctor tu, slow2 ye doctor.. doctor kata kalau slow2, camana nak buka jalan, tahan sikit ye.. huhu.. masa ni jam dah menunjukkan 10 malam. doktor kata esok pagi boleh bersalin dah ni..

weh, panjang pulak cerita ni.. nanti sambung lagi eh.. penat punggung duk atas kusi ni.. tunggu..... to be continue :-)


6 comments:

Huda said...

ok..sambung ok, nak tau citer..

Nur Hasyimah Mahasan said...

Cer citer...dgr skit2 je dr ur husband...hehe

Amiizaa2001 said...

tahniah sue:):)

mamamuaz said...

adeh...sy merasa dulu doktor godek2 nak kasi baby cepat kuar...

faiez said...

ish..baru nk feel..tetibe stop..hahahhaha...sian ibu berpantang

Ietams said...

jgn lupe sambung yer..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails