Wednesday, December 28, 2011

demam semasa berpantang

Assalamualaikum..

Hari ni aku demam.. kalau diikutkan dah 2 malam aku demam... tadi cek suhu 39.2.. apa yang boleh dimakan adalah paracetamol. now badan aku dah berpeluh.. kepala pening, badan menggigil.. rasanya aku bengkak susu..

Dan hari ni seharian tak mandi. yela, walau pun pakai stokin, nak pijak lantai pun rasa sejuk!!! aku makan ubat demam mak aku je. tadi gi klinik, doktor tak de pulak.. tadi pun bawa aisyah cek kuning dia, naik balik 9.8.. ibu harap aisyah jangan lama2 kuning ye.. ni dah hari ke 20 lebih dah ni. FYI, aku berdarah A...

Memang aku teruskan BF even dia breastmilk jaundice.. tapi tula, budak kecik ni suka sangat tido.. kadang tu dah 2 jam aku saje kacau dia tido.. tapi, dia lebih suka tido, aku saje usik2 mulut dia, dia kemam je.. terpaksalah buka bedung dia kasi dia terganggu sikit.. :-) 

Time aqil dulu, aku demam juga.. tapi bila dah makan panadol, terus kebah.. nak kata urat tersumbat, macam lancar je.. tapi memang ada otot yang tegang antara ketiak dan cik B. bila dipegang terasa sakit dan panas.. now, aku tengah letak kobis.. hehe.. boleh caya ke pakai kobis ni.. tapi tadi aku google2, diorang kata tuam dengan air panas, urut2 kasi lembut dan pakai sikat... pas ni aku nak buat la.. tadi mak aku dah rendam tuala dengan air panas, tapi tak menjadi sangat sebab kejap je dah sejuk.. pas ni, air panas letak dalam botol susu, dengan tuam la kat ketiak..

Sian kat mak aku terpaksa amik cuti ari ni walhal semalam dia baru masuk keje.. nak wat camana, aku demam gigil2 dan anak2 aku ni terbiar.. aqil dari pagi tadi basuh muka je. nasib baik adik aku tolong mandikan dia malam ni... lepas dah makan paracetamol tu, mula la berpeluh2, tapi selang beberapa jam, jadi gigil balik.. ni tengah bersauna kami 3 beranak kipas tak buka. hehe.. harap2 esok aku dah baik betul.. tapi dalam masa yang sama, aku rasa juga urat2 kaki ni macam mencucuk2.. demam urat agaknya.. nak berurut minggu lepas dah urut 3 hari, terbang RM 120 :-p tak pela, berurut sendiri la nampaknya.. huhu..

Okeyla.. get to go now... actually rindu nak bogwalking kat blog orang tapi dah berpantang ni, malas nak buka laptop.. ok bye.. wassalam :-)


p/s: thanks atas kata2 semangat korang ye.. ups, 1hb ni ada aqiqah aisyah.. siang adik aku tunang, malam kenduri aqiqah pulak. kawan2 kluang kalau korang tak banyak acara on that day singgah la rumah ku.  

11 comments:

Myvitrd said...

kesiannya sampai demam ye.. wife pon tengah dalam pantang sekarang.. baru 20 hari.. ari tu bengkak susu juga.. sakit katanya.. tapi selamat tak demam.. kesian sekarang terpaksa tinggalkan dia bersama ibu mertua..

Taste Of Tapah said...

aku doakan ko cepat sembuh... kuatkan semangat yer sue...

ejaMaria said...

jangan kira sangat pasal nak berurut tu Sue, duit ada kalau tak sihat nak buat apa kan?... urut je la... klu demam biasa takpe... ini awak bentan kot... sbb tu seram sejuk tak kebah... urut la... biasa klu bidan dia tau nak buat mcm mana... jaga diri ye...

LidaRahim said...

aisyah kuar awal 2 minggu kan?? cam anak-anak akak, minggu ke 36 dah kena kuar.. tu jer la kejenye.. tido jer sampai la umor sebln baru nak bukak mata huhu.. maybe sbb depa tak puas tido lam perut kot

faiez said...

dulu faiz pun ade guna sikat...mmg berkesan....tp paling penting nak elak bengkak susu ialah baby kena kuat isap...sian plak sue ngan anak lagi ngan demam lagik....moga selamat semuanya

Fitri Senin said...

owh kesiannya...semoga cepat sembuh ye takut bentan plak nanti

mamatofatin's said...

su, hawa dulu masa wani hawa letak dia dekat bilik pastu bukak lampu , kipas x bukak. so bilik tu jd panas sikitla..so every hour dia kan bangun minta susu..sbb kalau x buat mcm tu, dia kan ada joundis asyik tidor jek, kejut2 nak suh minum susu pun payah..nampak cepat skit turun kuning compare masa fatin dulu..lagi satu, hawa pum susu and try bg guna botol, so boleh monitor berapa banyak dia minum on every feeding..anyway take carae tau...byk2 berehat...

fiza arshad said...

get well soon akak! :)

Nur Hasyimah Mahasan said...

Cian sue; mintak la en zaki cuti ke if terpaksa...kesian anak2 lak...pe pun arap cepat sembuh sue n aisyah....

nurul syahira said...

Sis sy pn same.bgntg pd ubt.sis bt cemane pastu?really nd ur help

nurul syahira said...

Sis sy pn sme.bgntg pd ubt.leh tahu sis bt cemane pastu?sy da 5ari demam.help me sis :-(

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails