Saturday, December 17, 2011

Bayi Jaundice dan kulit kemerah-merahan

Assalamualaikum..

Hari ni dah hari ke 11 kelahiran Aisyah Humairah.. dan hari ke 9 Aisyah belum sembuh lagi jaundice.. Semalam dah pergi amik darah di klinik kesihatan, maintain je bacaan jaubdice iaitu 11.8 selepas keluar dari hospital..

Aisyah dah pernah masuk wad kanak2 di hospital Kluang pada hari ke 6 kelahirannya kerana jaundice nya tinggi iaitu 15.3.. terpaksalah ibu pun berpantang di hospital sama2 dengan Aisyah.. dari hari ke hari, jaundice aisyah turun naik.. sekejap 14.5, lepas tu naik balik 14.7 and finally turun kepada 11.8 dan kami boleh balik rumah!!! Alhamdulillah.. Pada mulanya doktor yang in-charge hold dulu nak lepaskan kami keluar wad even jaundice dia turun.. Sebabnya, badan aisyah naik merah2 dan macam ada white head banyak di muka dan badan.. then selepas doktor pakar datang round, aisyah dibenarkan balik dengan syarat ada follow up dengan klinik pakar pada Rabu depan..

Merah2 di badan disertai ruam2 tu disedari selepas Aisyah keluar dari hospital.. ingatkan kena gigit semut atau nyamuk, tapi makin hari makin teruk.. sian neneknya sampai tukar cadar ingatkan ada semut yang menggigit aisyah.. Mulanya aku risau juga la, ye la takut penyakit lain ke apa.. ada juga aku letak tepung ubi di seluruh badan aisyah tapi tak menjadi.. Lepas tu, teringat kata2 nurse yang datang melawat di rumah, disurh letak calamine lotion... 

Bila balik kluang, baru aku berani nak letak calamine lotion tu.. yela, mula2 ragu2 juga, benda tu kan racun, kang masuk mulut aisyah camana pulak.. tapi, aku cuba juga sikit2.. Alhamdulillah.. nampak kesannya bertambah baik!!! Kulit Aisyah pun dah nampak sekata warnanya..

tentang jaundice pula, banyak juga petua yang aku dah cuba.. Antaranya ialah mandi dengan daun dokong anak, mandi dengan daun inai.. cubaan mandi2 ni tak berjaya.. banyak juga la petua yang orang kasi.. tapi aku tak berani nak cuba jika ia melibatkan titisan ke dalam mulut anak.. hmm.. kalau ibu yang kena minum, aku tak kisah cuba..

Now, apa yang aku sedang cuba ialah minum air glukos dan makan anggur hitam.. Air glukos tu rasa dia lain macam.. tapi, aku telan juga la.. lepas ni aku harap aku tak minum dah air glukos tu.. hehe. Anggur hitam tu memang sedap tapi tak boleh makan banyak2 takut batuk.. tapi, kalau aku rasa nak makan, aku makan juga :-)

Tapi, petua yang sangat menjadi adalah dengan memberi anak minum susu ibu sekerap mungkin!! Alhamdulillah, makin hari susu makin banyak cuma ibu malas lagi nak pam sebab tak bawa botol/plastik storage. tunggu ayah dia balik next time baru bawa sume.. masa kelahiran aisyah, dia memang tido sepanjang hari. puas aku pujuk, tapi dia tetap membuta je.. dalam hati memang dah agak dah budak ni kena jaundice nanti.. sekali tu betul.. puasla aku menyusu budak yang suka tido ni.. asalkan dia bangun je, aku offer.. setiap kali dia menyusu dia akan pretttt, berak.. aku tak kisah menyusukannnya pada masa yang sama mengalami rekahan yang amat menyakitkan!!! Alhamdulillah, makin hari makin baik rekahan ku ini tetapi masih sakit jika dihisap oleh si kecil ini.. my mum said "apa yang paling kuat buat masa ini dalam diri baby adalah gusinya selain dari badannya yang lemah longlai itu".. 

Okey, itu jela nak share tentang experience jaundice dan ruam anak kecil ini.. harap2, aisyah cepat baik dari jaundice nya. lama pulak jaundice aisyah ni compare dengan aqil dulu.. ibu pun belum makan jamu lagi ni sementara nak tunggu aisyah sembuh.. huhu.. ok, meh kongsi gambar aisyah semasa di wad... bye.. wassalam..

 ready untuk duduk bawah lampu biru...

 sian dia...

 tengah fikir apa la tu..

 tengok muka saya merah2, belum tengok badan saya lagi..

sian tangan kecil yang dicucuk jarum...

p/s: malas nak edit gambar :-)




12 comments:

Huda said...

anak saya dua2 dulu pun jaundice tapi tak bawak pergi hospital sebab mak saya bekas nurse suruh saya bagi bfeed sekerap mungkin..alhamdulillah ok..jadi su kena bagi bfeed sekerap mungkin yea, iallah aisyah ok nanti..

Eyriqazz said...

ha'ah...salah satu cara, ramai pesan kat wa dulu bf kan anak byk2@kerap skit...nanti jaundis cpt turun + cuba jemur aisyah@letakkn tempat yg lg byk kena cahaya...ruang yg lebih byk cahaya matahari masuk...

su dh tny ker knp dgn rashes aisyah tu??...kesian tgk...tumpng sedih :=(...alisya dulu pun kena gak rashes ni..tp, kat pipi jer..tu pun kalo ada susu yg meleleh kt pipi...allergik lactose...nasib baik, dekat umur alisya nk masuk 1thn, hilang dgn sndr

sisanizu said...

Su, tahniah...sy baru balik dr kg..lama tak bukak intenet,,bizi ngn urusan..tp selalu teringat su dah bersalin agaknya...hu hu.. tahniah ye...sy ni entah bila pulak..eh su berapa minggu mase baby lahir..?due 12 hb ek..ke berapa..aqil dulu kuar mase minggu ke berapa?...hu hu..sy bedebar ...entah bila baby akan kuar..takut laks..;p kalau muhammad ashraf dulu kuar mase minggu ke 41...lewat seminggu..yg ni tak tahulah..

Su, pasal anak kuning tu kan..ashraf penah kene gak dulu tp alhamdulillah mase tu tak kene admit ward. yelah memacam petua org tua kan..daun dukung anak, daun inai..dulu sy cuba semua tp yg agak menjadi ialah daun belimbing buluh..memang cepat turun kuningnya..
beberapa hari lepas mase ngurut ngn bidan sorang ni katanya 'bg titis air gula batu kat lidah anak..petua yg ni tak tahu jd ke tak..tp yg pasal mandikan dengan air rebusan belimbing buluh memang menjadi masa muhammad ashraf dulu

sisanizu said...

wajah aisyah saling tak tumpah mcm aqil he he..muka byk ikut ibu dia lah rasenye..;p

fiza arshad said...

cian lak baby aishah..kecik2 da kne cucuk kt tgn..smga cpt sembuh dear..faris thn lps kne kuning jgk..tp bacaan tak same mcm aishah..die mcm2 ratus2 gtu hehehe...tapi x pnah kene cucuk or amek darah sbb pegi kt private..cian tgk kne amek darah..hehehe..

aishah mcm aqil la! grm..sgt chubby n comey! :)

Ietams said...

dulu anak saya jaundice juga.. byk kali warded & kene photo treatment.. effect dari photo tu, meybi buatkan kulit muka baby naik ruam yg mcm pimple.. saya sentiasa lembapkan, sapu losyen/baby oil.

Suliana said...

huda,
tq!! alhmdlh dah turun kuning aisyah jadi 8.8 :-)

wa,
tak tahu la nape rashes dia tu.. masa kuar bersih je, may be panas kot, habis naik ruam.. now dah kurang, alhmdlh :-)

sarah,
terima kasih.. su pun duk fikir sarah ni dah bersalin ke snyp je... hehe.. lahir 7hb, mgu ke 38, awal plak kali ni :-) aqil dulu awal 5 hari.. insylh, su doakan sarah dipermudahkan segala urusan melahirkan kali ini.. kuning aisyah dah turun, alhmdlh, yela dah lama sgt dlm 10 hari baru baik.. alhmdlh :-)

fiza,
tu la, sian sgt tgk tgn aisyah, kita pun terasa sakitnya.. kat ngri sembilan pun bacaan ratus2, dia tgk mesin lain2 ikut negeri :-) tq aunty :-)

ietams,
saya pun ada sapu baby oil, tak nak kasi kulit bb kering..

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

alahhhh sianyer die...cepat sembuh yerk...

mamatofatin's said...

alhamdullilah da turun..hari tu masa wani pun kene tahan wad kat hospital kluan sbb bacaan kuning dia 19.7..da 3 minggu pun x surut2..last2, hawa pg beli ubat titis untuk jaundis kat klinik tawakal jalan mersing tu..setiap hari kene bagi 3 titis..alhamdullilah dgn berkat breastfedd + ubat tu cepat sikitla baiknya..sbb masa fatin dulu dekat sebulan baru surut..sampai bila pantang dekat kg, nnti kalau hawa balik boleh ar dtg melawat baby aisyah..

faiez said...

lame jugak nk ok bebetul dr kuning...irdiena dlu dlm 3 minggu kot baru la dh xde kekuningan...baru nmpk bersih mata putih die...kerap kan menyusu k

Taste Of Tapah said...

sue, muka aisyah humairah seiras betul dengan abangnya.... semoga aisyah cepat sembuh....
-zety

Suliana said...

terima kasih semua..

hawa,
lama pantang kat sini, smpai bulan 2 kot :-)

zeti,
hehe.. mecakeh.. muka dia mmg iras aqil masa baby :-) dah besar nnti tak tahu la camana plak rupa dia..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails