Friday, November 11, 2011

Sup daging korban

Assalamualaikum..

Dah tengahari.. korang pegi mana tengahari ni?? Aku mungkin ke sogo nun, saje jalan2 exercise sebelum beranak :-p 

Okey, cerita petang semalam.. Lepas balik kerja, aku decide nak masak daging korban yang mak aku bekalkan dari johor nun.. Banyak juga daging yang orang sedekah, tambahan lagi mak ayah aku ada buat korban, dapat la aku 2 bekas daging.. Yang semalam kami masak ada tulang2 skit, so makan tak boring sangat la.. So, menu dinner semalam adalah mee sup daging :-) ni en suami la yang teringin melompat-lompat nak makan sup lawan dengan mee.. hehe.. aku okey je..

sebelum dimasak, daging fresh, merah betul..

So, balik2 sampai rumah pukul 6 tu, cepat2 rendam daging tu, mula2 nampak macam banyak je, sekali tu en suami kata tulang je besar ni, masak sume la.. ok.. stat merebus hampir pukul 7. Call MIL, dia kata 2 jam baru empuk dan lembut.. Tepat 2 jam, memang daging tu empuk.. sedap la makannya.. sementara menunggu daging masak, bau daging tu sendiri dah membuatkan aku lapar.. sedap betul bau dia.. hehe..

duduk diam2 ye dalam tu :-)

Tepat daging dah siap masak, en suami kata dah okey (dia terer la bab2 daging empuk tak empuk ni kan), sekali tu gas habis!!! mujur la aku dah panaskan air untuk mencelur mee.. dapat la mee tu merasai kehangatan air celuran tu.. haish, nasib dah masak.. kalau tak, kempunan la nak rasa sup dagingn ni..Kalau ikutkan kali ni gas cepat habis, sebab aku rajin buat kek itu ini, sume pakai dapur gas ni ler..

Okey, dah siap masak sume, buat pulak sambal kicap.. letak 10 biji cili api thai yang berkilat tu, sekali amik ko, pedas gile.. tambah bawang putih, garam, gula, air dan masak sekejap atas dapur (sebelum gas habis).. MIL pesan aku tak boleh makan daging banyak2, panas nanti.. ye, aku makan sikit je daging dalam 2 ketul.. makan kuah je.. :-) lagi sedap, ada portion yang berlemak.. suka betul aku.. lepas tu, sila minum air panas ye untuk meleburkan lemak2 dalam tekak tu..

 jemput tengok :-)

sup daging lawan dengan mee kuning, togey dan sambal kicap..

resepi ku: (perasan resepi sendiri padahal resepi MIL.. hehe)

daging rebus sampai empuk lebih kurang 2 jam lebih, tutup periuk.. (ada pressure cooker lagi cepat)
semasa merebus tu masukkan hirisan halia - lagi banyak lagi sedap, 
sup bunjut, 
pak aji ( kalau suka), 
garam sikit..
okey, duduk la goyang kaki dua jam lebih tu sambil2 jengah la periuk kot2 air kering ke, boleh tambah air..
rasa2 la skit daging tu, mana tahu terempuk awal ke..
dah nak dekat dua jam tu, kopek la kentang, carrot untuk dimasukkan dalam sup..
siap2 bawang goreng dan juga daun sup untuk ditabur di peringkat akhir..
rasa sup tu, okey tak? kalau kurang rasa, tambah garam lagi..
tutup api dan sedia untuk dimakan..
buat sambal kicap seperti dinyatakan di atas..
celur mee kuning atau mee apa2 la yang suka
kalau ada sayur sawi ke togey ke, boleh juga dicelur..

simple je masak sup daging ni.. Ni style suami aku la, dia tak suka yang ada serbuk2 rempah tu.. so, ikutla aku cara ni.. yela, kang buat ikut resepi syok sendiri tak de orang makan, ko juga yang makan hati.. haha.. so, semalam habis la sume, berbaki seketul besar je lagi daging tu. tapi tak dapat nak panaskan pagi tadi.. harap2 balik ni dah tukar gas baru, sup ni tak basi lagi.. nak masuk peti pagi tadi tak sempat, kelam kabut. tawakal je la yek.. kalau ada rezeki, dapat la rasa lagi..

Okeyla.. selamat menjamu selera... bye.. wassalam

p/s: petua daging lembut : ada orang rebus sekali sudu dalam air rebusan nak kasi cepat didih, boleh juga letak sebiji kurma nak kasi cepat lembut..


6 comments:

✿Ummi Myra✿ said...

best nye....sedakkkk sedakkk yumm yummm
jom join kelab mommy and daddy blogger http://www.facebook.com/groups/mommydaddyblogger/
ping blog kat sane :)

faiez said...

faiz plak rebus ngan sudu..ala2x heat transfer....hahahahhaha

Syahada Ahmad said...

Sedapnyeeeee, dh la tgah lapar ni, tp malas nk masak. Dalam freezer bnyak tulang yang asben amik masa korban aritu, tulang rusuk, kemain banyak dia amik bahagian tu, last2 x sempat masak sbb dh pegi keje. Ekekeke...
Simpan dlm tupperware harap2 ok la sampai dia balik nanti.:p

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

wahhh terosss lapooo ahahahaaa

Eyriqazz said...

bila nak jemput ke rumah ni?hik3....

Suliana said...

ummi myra,
tq :-)

faiez,
haha.. boleh aje, janji cepat lembut..

sya,
ala siannya.. ok lagi tu, daging fresh kan, leh simpan lama2, lebih2 lagi dlm tupperware :-p

yanti,
hehe.. dah jadi baja :-)

eyriqazz,
dtg le.. nnti kita masak sedap2 :-p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails