Wednesday, November 16, 2011

mini pavlova yang jadi :-)

Assalamualaikum..

Inilah hasil bakaran semula mini pavlova ku semalam :-p Actually, yang kecik2 mini dapat dalam 10 biji.. yang bulat besar, dah masuk tong sampah sebab bila di belek2, bawah dia totally hangus.. kasihan.. Sepuluh2 bijik tu aku ngan laki aku berdua je ngap.. yang aqil, sibuk menjilat whipped cream tu je.. spoil betul, rosakla pemandangan pavlova ku kan.. hehe..

Rasanya bagaimana setelah dibakar balik? hari tu, luar keras dalam spongy kan.. kali ni, sebab nak sangat makan dan malas pulak nak membuat meringue, aku bakar balik mini pavlova ku ini.. hasilnya, semua jadi ala2 biskut tapi masih lembut lagi.. haha.. gasakla, janji tak tertanggal gigi sudah.. yang penting sedap :-) penyedap dia apa tau, tu yang topping atas tu ler yang sedap.. kalau makan meringue dia aje, tak sedap kot.. 


Semalam, aku dah pun pecahkan 4 biji putih telur konon nak juga buat balik yang sedap punya kan.. sekali, dah masuk 10 biji ni dalam mulut, simpan balik telur putih aku tu dalam tupperware dan tutup elok2.. hehe.. ntah bila nak buat lagi ye. tunggu ada orang datang rumah la baru aku buat. stoberi dan buah kiwi pun berlambak lagi dalam peti tu.. yang aku buat mini2 ni konon tak nak la kasi whipped cream dia tu lama sangat duk atas meringue tu, nanti jadi lembik meringue tu.. tula, tak pro, tapi nak juga derhaka pada rupa bentuk pavlova yang sebenar. hehe.. kalau makan sekali hadap, baru sedap.. tu yang kena tunggu orang datang rumah baru boleh buat, sekali hadap terus habis, tak yah simpan2 dah kan..

Okeyla.. ntah kuih apa pulak yang terakhir akan aku buat sebelum bersalin ni ye.. aku ada beli mascarpone untuk simpanan, konon nak buat red velvet lagi, tapi tengok keadaan juga la.. hehe.. ok dah.. bye.. wassalam :-)

7 comments:

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

rajinnya sue...:)

Syahada Ahmad said...

sha 'jajah' seluruh terengganu ni cari mascarpone tu, tapi xdeeee... sedihnyeeee la.
maka x dapat la nk buat red velvet. :((

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

menjadi juga mini pavlova tu yerk su...greats...ehehehe

ejaMaria said...

putih telur tu kalau simpan lama sangat nnt keras Yang... ;p

Suliana said...

linda,
rajin sebab teringin :-)

sya,
kedai buat kek dah cari ke belum? hehe.. kat kl ni pun kedai2 tertentu je ada. tapi, ada resepi kata boleh tukar kepada sour cream ke apa ntah.. hehe

yanti,
jadi tak jadi sgt la. hehe...

Eyriqazz said...

nampak sedap..bila nak jemput ke rumah?

Suliana said...

iman,

hehe.. dtg je la.. nnti su buat.. kekeke

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails