Thursday, November 10, 2011

false alarm?? kring kring :-p

Assalamualaikum..

Hari ni aku dah kembali bekerja.. Walau pun cirit birit aku masih ada, tapi kugagahkan juga pergi kerja. Actually bukan saje cirit birit, tapi badan aku ni memang rasa tak selesa.. Kaki sakit, agaknya turun naik tangga, dan kaki tak mampu menampung berat badan ku ini.. Dah beberapa hari tidur malam tak lena.. Biasala, orang mengandung memang macam tu kan.. Nak tido pun ada posisi2 tertentu yang memberi keselesaan walau pun tak de la selesa mana..

Nak tido telentang, rasa macam tak cukup nafas.. tido mengiring belah kiri lebih selesa tapi budak kecik tu kadang nak suruh aku tido mengadap muka dia - pandang kanan.. lepas dia lena, cepat2 aku pusing kiri balik.. baby dalam perut ni lately suka benar mengeras2.. Pastu, aku google la kan kenapa bayi mengeras. hehe.. macam2 la ibu ni.. yela, pregnant bukan selalu, dan dah lupa pulak pengalaman dengan aqil dulu camana.. Jom baca petikan dari majalah pa & ma ni untuk pengetahuan bersama.. 

False alarm vs proses kelahiran sebenar

Ketika berada dalam proses bersalin, tubuh menghasilkan hormon pitokin. Hormon ini bertindak sama seperti hormon yang terhasil apabila tubuh kehilangan air. Jika anda mengalami dehidrasi ketika di hujung minggu kehamilan, ini akan menyebabkan rahim mengecut walaupun ketika itu belum tiba masanya untuk bersalin. Jadi, anda perlu minum dalam jumlah yang mencukupi bagi mengelakkan false alarm berlaku. 

Langkah bijak yang boleh anda amalkan ialah mencatat setiap kontraksi yang dialami di atas sekeping kertas. Catatkan kontraksi pertama dan berikutnya. Bagi kontraksi sebenar, jarak masa antara satu kontraksi dengan kontraksi berikutnya adalah tetap dan semakin lama semakin kerap. Namun, jika anda mengalami false alarm, jaraknya tidak tetap.

Anda juga perlu mencatatkan berapa lama jarak masa bagi setiap kontraksi.  Catatkan bila ia bermula dan berhenti. Proses kelahiran sebenar menyaksikan anda mengalami kontraksi lebih daripada 30 saat bagi satu-satu masa kemudian makin kerap. Lebih daripada seminit dan kuat. Jika false alarm, jarak kontraksinya berbeza di antara satu sama lain.

Dalam proses kelahiran yang sebenar, kesakitan yang dialami bermula di bahagian atas abdomen kemudian “merebak” ke seluruh abdomen dan anda turut mengalami sakit belakang. Berlainan pula dengan false alarm, kontraksinya banyak tertumpu di bahagian bawah abdomen dan pangkal paha.

 Tanda-tanda false alarm: (mungkin aku berada di peringkat ini)

1. Kontraksi yang dialami tidak teratur dan tidak dijangka. 
2. Apabila kontraksi berlangsung, bahagian perut mengeras. 
3. Perubahan posisi tubuh akan menyebabkan kontraksi berkurangan ataupun terhenti. 
4. Kebiasaannya tiada pendarahan yang berlaku. 
5. Kantung air ketuban tidak pecah.

Tanda awal kelahiran
1.Penurunan paras rahim (lightening) 
Petanda awal yang akan anda alami ialah perut kelihatan “turun” sedikit. Hal ini berlaku kerana:


 -Symphisis pubis mengembang.
 -Otot pelvik menjadi lembut dan longgar.
 -Bahagian bawah rahim mengembang.


Keadaan sebegini akan menyebabkan fetus bergerak turun ke pelvik. Bagi yang bakal melahirkan anak sulung, kepala bayi akan terus masuk ke rongga pelvik. Namun, bagi yang pernah mempunyai anak sebelum ini, rahimnya lebih mengembang ke hadapan tetapi kepala bayi tidak masuk ke rongga pelvik. Pada peringkat ini, anda akan berasa selesa setiap kali bernafas. Organ jantung dan perut juga berfungsi dengan lebih baik. Namun, anda akan mengalami kesukaran untuk berjalan dan sakit belakang. Selain itu, anda juga berasa tidak selesa di bahagian bawah perut, kelengkang dan paha.

2. Kekerapan membuang air kecil 

Keadaan ini berlaku hasil daripada tekanan kepala bayi ke atas pundi kencing. Ini akan menyebabkan pundi kencing tidak mampu menampung jumlah air yang banyak. Oleh kerana itulah, anda perlu membuang air kecil sekerap mungkin. Dalam keadaan tertentu, kadang kala anda akan “terkencing” dengan sendirinya. Ini berlaku kerana otot pelvik menjadi semakin lembut dan longgar.
3. Penarikan pangkal rahim 


Pada peringkat ini, pangkal rahim mula tertarik. Ini akan menjadikannya selari dengan bahagian bawah otot rahim.

Tanda sebenar kelahiran
1. Kontraksi
Proses ini berlaku untuk menolak keluar bayi daripada rahim melalui faraj pada saat kelahiran. Dalam masa yang sama, rahim akan menjadi keras. Ketika ini anda akan berasa tidak selesa.

Perlu diingat, keadaan ini berlaku secara semula jadi dan tidak boleh dikawal. Sakit yang anda alami bermula dari bahagian belakang tubuh dan kemudiannya beralih ke hadapan dan bahagian atas paha. Kesakitan ini semakin kuat dirasai apabila saat kelahiran semakin tiba.

Proses ini adalah tanda yang paling penting bagi menunjukkan bahawa anda akan melahirkan pada bila-bila masa sahaja. Jika kesakitan yang dialami berterusan sehingga ke lima minit setiap kali kontraksi, segeralah ke hospital berdekatan

2. Sakit belakang 

Keadaan ini adalah salah satu daripada tanda bahawa anda akan bersalin. Ketika dalam proses kelahiran, kesakitan ini akan menjadi lebih teruk. Kesakitan yang dialami ketika ini sama seperti senggugut.

3. Pendarahan
Kebiasaannya lendir yang bercampur darah keluar dari faraj beberapa jam sebelum proses kelahiran bermula. Paling tidak pun apabila saat kelahiran hampir tiba. Lendir darah tersebut keluar kesan daripada pembesaran pangkal rahim sehingga menyebabkan selaput ketuban terpisah daripada lapisannya.



4. Pecah ketuban


Mungkin dalam fikiran, setelah pecah air ketuban, anda akan bersalin dalam tempoh yang terdekat. Namun, hakikatnya tidaklah sebegitu. Ada kes di mana kebanyakan wanita hamil yang ditahan di wad, tidak mengalami pengalaman ini. Ketuban mereka terpaksa dipecahkan oleh doktor bagi mempercepatkan proses kelahiran. Namun begitu, bagi yang berpeluang merasakan air keluar dari faraj, sama ada banyak ataupun sedikit, ini menandakan anda akan melalui proses awal kelahiran  ataupun sudah berada dalam proses itu. Selepas daripada itu, anda perasan bahawa kontraksi akan menjadi lebih kuat. 



5. Pembukaan pintu rahim    
Dalam proses kelahiran, serviks akan menjadi lembut dan nipis daripada biasa. Ia juga sedikit demi sedikit terbuka bagi menampung saiz kepala bayi. Pintu rahim akan terbuka bagi memberi laluan kepada bayi agar dia dapat dilahirkan. Proses ini akan lebih cepat berlaku jika kepala bayi menekan tepat ke bahagian pintu rahim. Dalam pada itu, saiz serviks dapat diketahui apabila doktor melakukan pemeriksaan pelvik.

Wallahua'lam.. Sekian, terima kasih..

wassalam :-)


2 comments:

faiez said...

dah rasa ade tanda2x ker????sure xlena dh nk tido kan...membilang hari..menunggu masa jerk

Suliana said...

faiez,
tanda tu tak de lagi.. memang tak lena tido la mlm2.. huhu.. awal lagi dia nak kuar ni, baru 34 mgu. huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails