Thursday, October 6, 2011

Rancangan berpantang

Assalamualaikum..

Kali ni nak bercerita pasal BERPANTANG pula.. dah lama nak mengarang cerita ni tapi bertangguh je. tertarik dengan pengalaman kak lynn menceritakan pengalamannya berpantang..

Masa berpantang anak sorang, memang kurasakan tak de masalah nak handle diri sendiri, nak handle baby.. Yela, time aqil dulu, awal2 minggu dijaga oleh mak mertua di kampung. Lepas dah 9 hari kalau tak silap, bawa aqil balik ke kluang pulak, rumah parents aku. rasanya dah pernah cerita kat sini.. leh baca balik ye.. Now, isu yang sedang berlegar2 kat kepala aku adalah, macamana nak handle anak dua orang ni ketika berpantang...

Plan 1: Berpantang sendiri

Dalam hati, konon nak berpantang sendiri. tak nak susahkan sape2.. Tapi, mak aku cakap, kalau anak sorang, senang la jaga. Ni anak dah 2 orang, susah tau.. kalau ikut plan sendiri, macam ni. Siang, hantar aqil pegi nursery. Aku duduk rumah sorang2 ngan baby. Masak2 tu konon macam boleh buat sendiri la kan.. ala, masakan orang bersalin apa la sangat, rebus2 je, bakar. makan la tu dari pagi sampai malam selama 40 hari. Tapi, aku ni pun bukan boleh percaya sangat, aku rasa nak makan, aku makan. kalau aku rasa malas, aku tak makan. ha, boleh ke macam tu dalam pantang? nanti masuk angin, bahaya.. Pastu, bila dah petang, aqil pun balik dari sekolah. Mesti la merengek2 nak perhatian bagai.. kena layan..

Tang malam tu, tang nak tido.. Sape pulak nak berjaga malam kalau anak kecil menangis. En suami rasa dia boleh handle, tapi korang rasa leh percaya ke ha? Aku rasa macam aku juga yang kena berjaga ni.. Tu baru nangis terjaga malam. tapi, kot2 kalau kembung perut ke apa ke.. Bukan apa, takut hilang kesabaran.. Lagi satu, emosi ibu2 ni ketika berpantang kena jaga.. syaitan memang suka mendekati orang2 macam ni. dah la tengah berpantang, tak leh sembahyang, stress, kang meroyan pulak, sape nak jawab tu.. rasanya plan ni macam tak jadi je.. tak elok untuk kesihatan emosi aku. huhu..

Plan kedua: Mak mertua jaga

Balik kampung hasben seminggu, sama macam time aqil dulu.. Tapi, kesian pulak kat MIL aku nak jaga kami2 ni. Kaki dia pun baru sihat dari patah hari tu. Rasa macam menyusahkan pulak dia nak gerak sana sini.. Kalau dia sudi, aku ok je la kan, settle problem ku. hehehe..

Plan ketiga: Mak sendiri jaga

Balik Johor terus.. FYI, mak aku ni kerja lagi.. jadi, bagaimanakah? dia memang dah kata dia simpan cuti untuk jaga aku. tapi tak de la lama2 kan nak cuti, seminggu je la aku rasa dapat cuti pun.. Okey.. tak pela, balance2 hari tu mesti la dah bertenaga sikit kot ek .. ni, budak kecik aqil ni. tak sekolah ke? Atau pun, biar dia duduk ngan ayahnya kat KL, weekend je balik jumpa ibu.. huhu. kesian pulak duduk berjauhan ngan ibu. tapi, kalau tok ma nya kerja, jenuh juga aku melayan aqil ni sorang2.. Kat umah aku tu, sape lagi yang ada, adik2 aku sume dah kerja/belajar jauh2..

Plan keempat : Upah orang

Berpantang sendiri di KL. Upah penjaga. Boleh didapati di pusat2 kecantikan masa kini. hehe.. Ongkos saje yang perlu. macam kawan aku dia amik penjaga. duduk sekali ngan dia selama dua minggu.. Makan pakai urut sume orang tu buat. baby pun orang tu yang uruskan.. Dengan harga kalau tak silap RM 1800 lebih kurang, untuk 2 minggu.. Kalau ikut plan ni, macam kalau aku dah terdesak, baru la amik kot.. Tapi bagus gak ek macam ni.. kalau berduit, laju je.. Kalau kurang berduit, duduk kau diam2 jaga diri sendiri. hehe

Okey, tu je la nak share dilema ini.. Sesungguhnya, masa berpantang ni memang sangat2 penting kan ibu2..  Kita tunggu dan lihat saje la camana perbincangan dan keputusan kami, tengok keadaan selepas bersalin tu camana :-) Kalau berpantang sendiri, kena beli katil baru letak kat bilik bawah.. ~lalalalala~ kena siap2 apa yang patut prepare rumah ala2 orang berpantang.. Dan yang penting, kena siapkan mental dan emosi pasangan masing2 menyambut ahli keluarga yang baru... apa yang penting??? KERJASAMA...

bye.. wassalam :-)

9 comments:

faiez said...

memane pun ok...yg penting diri kita kan...apapun yg plg penting bersalin secara normal..jika sebaliknya mcm faiz..segala plan xjalan....

Suliana said...

faiez,

ya betul... klu bersalin ceaser lagi la susah nak jaga.. diri sendiri pun tak terjaga di awal kelahiran, camana nak jaga baby nanti..

suhailas said...

haa part pantag sendir part ayah jaga tuu..cam kureeeng sue nak percaya..sebabny time sue dulu sikenit shazleen tuu MIL jaga tu pon da xberapa kuat(mak sendiri da xde).....time tuu ada MAID so ok lee sikit..seminggu sue soh makcik yg dtg urut mandikan baby...time mlm..baru sue jaga sbbnya ayah baby da kepenatan...ngan alasan dia keja...lps tuu nak layan askar yg 3 org lagi tu..heeee...aoa apa pon...kejap jeee yaaa...tempek gambar terbaru nak try...sure berseri nya

Suliana said...

sue,

hmm tu la tu.. kena berkorban skit la ibu2 ni.. oo nak tgk juga ye gmbr terbaru saya ?? hehe.. ok, nnti i posing2 jugak kasi tempek kat sini :-)

Syahada Ahmad said...

stiap kali baca entry sue seolah2 macam masuk kelas keibu-bapaan jee.. aritu pasal potty train.
skrang pasal nk handle pantang anak kedua.
walaupun parents sha duk sejengkal je ngan umah sha, macam teringin gak nk cuba2 pantang sndiri kat umah. Tapi macam tak yakin je ngan diri sendiri, rasanya xpe la, ikut plan mcam pantang time Aliya dulu, duk umah tokmi Aliya 3 bulan. ekekekeke....

Suliana said...

sya,

ye ke? haha..ala, share experience sya :-) untung la sya dkt dgn rumah mak, klu su pun duk ngan mak lama2 time pantang :-)

Nur Hasyimah Mahasan said...

syim Alhamdulillah mak tak keja..n memng mak tak bg pun pantang sndr...kot tak sempat nk handle bb lagi..irsyad lagi..yg kesian husband lak coz dok berjauhan semasa pantang....but yg penting diri kita n anak2

armouris said...

info tentang berpantang di SIHAT SELALU - Rahsia Bertungku Dengan Mudah Semasa Berpantang

armouris said...

lagi info tentang berpantang di SIHAT SELALU - Rahsia Bertungku Dengan Mudah Semasa Berpantang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails