Wednesday, August 3, 2011

Jangkitan bermula

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua!! Apa khabar korang hari ni? me khabar baik saje.. ada juga khabar yang tidak baik.. susah hati juga ni.. tapi tak pe la, aku redha je dengan dugaan ku ini.. Dugaan di bulan ramadhan.. Apa kes? hmm.. aqil dah ada tanda2 chicken pox!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sila kesian :-(

Sian anak ibu ni.. kena juga dia akhirnya.. Mulanya aku ingat hasben aku yang nak kena, sebab dia demam on off, sakit2 kepala sume dari hari sabtu lepas.. tapi tak de pulak kuar bijik2 air tu.. Yang aqil pulak, semalam pagi aku perasan kat bawah cuping telinga dia, area leher ada bijik kecik, tapi macam dah ada air, macam kena gigit semut api tu.. pas tu, aku dah terkejut gila.. ha? ni chicken pox ni. Mula nya nak sedap kan hati, bukan kot, kena gigit semut agaknya.. tapi, balik nursery semalam, makin sihat pulak bijik air tu. Pastu pagi tadi pun sama, makin gemuk.. tapi baru kuar sebijik je la. aku hantar dia ke nursery lagi hari ni.. 

Now, aku dalam dilema.. sape la nak jaga anak aku kalau bukan aku dan suami aku kan. Masalahnya aku baru je lepas naik Cuti Sakit. ke mana pulak aku nak pos anak aku ni.. huhu.. Mungkin terpaksa amik cuti gilir2 dengan suami aku.. Mungkinkah 2 minggu? Aku ni yang dah 2 minggu pun masih ada kuping2 yang tak jatuh lagi. Agak2 kalau kuping2 tu masih ada, nursery nak amik tak anak aku? huhu.. Kalau takat dia demam2 biasa tu boleh la aku kasi juga nursery jaga, tapi ni boleh menjangkit satu nursery ni.. huhu.. nanti ibu aqil juga yang dipersalahkan..

Tapi, ada hikmah nya la Aqil kena masa kecik2 ni kan.. Tak yah la menanggung sakit masa dah besar nanti.. risau gak camana la keadaan dia nanti dengan gatal2 tu kan. dia usik tak bijik2 air tu.. huhu... Aku baru je cakap ngan bos aku aku bakal bercuti. dia okey je, nak wat camana kan..  Okey la, bebel panjang plak pagi ni.. babai.. wassalam
 

13 comments:

NaDia CoMaNeCi said...

lah dah berjangkit dah Aqil..
takpela hikmahnya kecik lagi dah kena senang hilang..xde tanda nanti..
sabar lah yer..dugaan tul.. :)

Syahada Ahmad said...

siannya Aqil.

tp kan sue, doktor pun cakap xpe kalu kena masa kecik, cepat baik. masa asben sha kena aritu, risau gok kut aliya jangkit, doktor kata biar lah kena masa kecik, x teruk ngat banding ngan orang dewasa, lagipun cepat baik.

Itu kata doktor la.

Harap2 aqil cepat sembuh. Tangan balut ngan plastik jangan bagi dia garu. :-)

ejaMaria said...

laila hari tu masa kena, bawa pegi jumpa Paed terus... dia bagi option nak bagi ubat hentikan CP tu atau ubat biasa yg amik masa 2 minggu... klu ubat hentikan CP dlm seminggu dah kering... tp lepas 6 bulan kena amik vaksin chicken pox semula - mesti! klu tak bole kena CP semula... kebaikan dia selain cepat kering... dalam darah takde virus chicken pox tu...
tapi klu ubat yg biar sampai CP tu keluar memang kena 2 minggu la tunggu... kebaikan dia kita memang tak akan diserang CP lagi... tp dlm darah ada virus CP yg boleh menyebabkan kita mendapat penyakit kayap pula nanti akan datang... bukan la comfirm bole kena kayap... tapi risiko tu tinggi...

so pilih la... tanya dgn doktor... biasanya mmg ada option ni utk kanak-kanak...

akak ambil ubat yg stopkan CP tu... seminggu je Laila dah ok... tp kesian juga sbb dgn gatal + panas... demam lagi... klu besar pun merengek... kecik Aqil tu lagi la kesian...

misscha said...

jangit sudah....kena amik cuti gilir2 la jawabnyer....

Kasih Kita said...

Tula saya pelik, nape akak x jangkitkan jer cp masa akak cuti ari tu. Tapi x berani nak cakap huhu. Budak kecik xpe, once in a lifetime. Klu kita yg dh besa ni bahyer huhu mudah berparut

Suliana said...

nazat,
ye dah jangkit ngan dak kecik tu.. saboe je la..

sya,
ye ke, hope cepat baikkan.. blh ke tgn aqil balut ngan plastik tu.. huhu.. msti sibuk nak cabut jek.

kak maria,
thnks for advice. bagus gak tu. nnti nk tnya pendapat cik abe dulu.. hehe..

misscha,
tula, cuti direct pun okey. babai segala report :-p

Suliana said...

nana,

dah dia nak kena lepas akak kena.. hehe..

LidaRahim said...

tak silap CP ni waktu dia nak berjangkit kat org ialah bila kita dah mula nak baik/kering... haa masa tu la dia p lompat kat org len lak (fatwa dgr2 jer tp tatao btoi ke idak huhu)

littlehumblelynn said...

nak wat m/mana..mmg dugaan posa ler tuh

apapun smg aqil cepat2 sembuh..

mmg cp senang berjangkit !!

faiez said...

faiz dlu kena time darjah 5 kot...owh abis berparut...besar2x punyer.....
sian aqil...susah tu...nk anta nursery sian die....

Ilhamny.com said...

tak semestinya sue..linda kena chicken pok 3 kali dah sepanjang hayat nih..ilham pun dah kena 2 kali..pdhal xpenah amik pe2 vaksin utk hentikannya secara ngejut..sumanya rawat cara tradisional dan kering sndri....x tau knp..kerap lak kena... tp sian la anak kena chiken pok, merengek jek nanti..adushhh..tabah ye sue..

lily lotus said...

sian dia, harap cepat baik. rasanya bebudak kena tak lama

Suliana said...

kak LR,
betul tu.. dia cari umah baru org kata. tak tahu la betul ke idoknya. huhu..

kak lyn,
terima kasih..

faiez,
nurseri pun mmg tak mo amik. hari tu kena campak kecik pun tak nak amik, mrh ibu bapa yg lain nnti klu jgkit ngan anak diorg.

linda,
ye ke.. adik su pun 2 kali kena. mungkin dia tak kuar habis kot, tu yg kuar byk kali.

lily,
terima kasih.. kita tgk cane nanti keadaan dia :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails