Friday, April 8, 2011

mari mengenal telur

Assalamualaikum..

Telur sapa yang nak dikenal itu?? atau telur apa?? hehe.. mesti la telur ayam kan.. kan sekarang dah kecoh masuk tv telur2 tiruan ni.. aku rasa dulu2 pun pernah juga dapat emel pasal telur ni.. meh tengok emel yang aku dapat ni untuk mengenal pasti keaslian telur korang.. uppss.. telur ayam  :-)


telur tiruan ni boleh membawa keracunan makanan dan juga kanser.. so, hati2 bila membeli telur.. tapi, kalau ikut panduan seperti gambar di atas, dah terbeli baru tahu adakah telur asli atau telur tiruan.. kan.... jadi macamana nak tahu sebelum membeli?? tengoklah pada kulit telur juga, kalau kasar2 tu, tiruan la tu. pas tu timbang2 skit, goncang2 skit kalau macam berair, haa.. tak asli tu.. pas tu, kalau masa kita pecahkan telur, telur tiruan akan bercampur antara satu sama lain antara kuning dan putih tu. rasa2 nya macam pernah berlaku je kat dapur aku telur bercampur.. tapi kuingatkan terlanggar kulit telur ke, tu yang pecah.. tak pe, lepas ni kena lebih berhati hati...

ok, sekadar panduan untuk kita semua.. biar cerewet, asal selamat dan halal dimakan seisi keluarga..



 

5 comments:

Ilhamny.com said...

tapi kalau dah beli sepapan rasa rugi gak nak buang...pelik2 + macam2 manusia nih kan, sampai telur ayam nih pon leh nak tiru..jd geli lak nak mkn telur skrg nih...huhuhu

ejaMaria said...

Sue, akak masih konfius lagi nak kenal telur palsu ni... klu rebus mcm gambar tu ok la... tp klu nak goreng... mcm Sue kata kuning dia pecah bercampur dgn putih, itu klu telur yg dah lama kuning dia pun pecah gak... akak perasan beli telur sepapan... masa mula-mula goreng telur cantik je... yg dah masuk minggu ke3 hujung-hujung kuning dia dah pecah... tu ori tu... cam ne nak kenal yg tiruan tu?... susah hati ni... sbb anak2 mmg suka telur :(

Suliana said...

linda,

betul tu.. last telur su beli 15 biji.. ada lagi kat umah, tak cek lagi keasliannya.. hehe..

Suliana said...

kak maria,

yela, telur lama pun keadaan dia macam tu, bercampur bila goreng.. aqil pun suka telur juga.. nampaknya kena cariluer ayam kampung, baru betul2 holiyauuuuuuu.. :-)

syuhaila binti mustafa said...

bgus lh info neh.. sy pon tak fhm sgt.. tp bila tgk pic tu, br lh clear.. tq :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails