Friday, March 25, 2011

wad pediatrik 6

Assalamualaikum..

Hari ni aku cutikan.. so lambat sikit nak update blog.. ye, laptop ku sudah sembuh dengan adanya adapter baru.. terbang RM90..

Okey, kali ni aku nak amik kesempatan untuk ceritakan kisah tengahari tadi.. tadi, kami ke PPUM untuk menziarahi anak kawan yang sakit..Wad Paedetrik 6 untuk kanak- kanak kanser dan leukimia.. Setibanya di sana, hati menjadi sayu melihat beberapa orang kanak2 yang tidak berambut sedang bermain di entrance wad.. kesian sangat. tak tahu nak cakap macamana.. mereka seperti biasa aktif bermain dengan 'tiang' air di tangan mereka.. macam aqil masa masuk wad dulu..tak sampai hati nak amik gambar mereka..

Kebetulan masa kami datang, doctor tengah round, so tunggu sekejap la di luar.. nak masuk ramai2 pun penuh juga wad tu kan.. dalam suku jam juga la kami tunggu.. Lepas tu, kawan ku  sms kata boleh masuk.. sedih sangat tengok anak nya, aisy namanya.. bayangkan kanak2 sekecil itu, sebaya aqil, menghidap kanser stage 4. sakit lebih kurang 3 bulan, demam on off... tapi kanser yang dihidapi, belum pasti jatuh kategori apa, tetapi mungkin yang terdekat adalah kanser neuroplasma.. (lebih kurang gitu la namanya) - agak misteri juga sebab doktor pun tak tahu kanser jenis apa..

Hati mana yang tak tersentuh melihat anak2 sekecil mereka sedang bertarung melawan penyakit.. air tulang belakang dah ambil, cucuk sana sini jangan cakap la kan, sampai nak pegang tangan dia pun dah nangis, fobia selalu kena cucuk di tangan. kimo pun dah buat sekali.. aduii.. sian kamu nak.. ayah dan ibu nya, memang tenang la kan riak wajah tu, tapi dalam hati sape yang tahu... Allah saje yang tahu perasaan mereka.. Bila anak dah masuk hospital, banyak yang kena korbankan.. si ibu cuti tanpa gaji, ayah pulak dah 10 hari tak pergi kerja.. PPUM ni semi government, kena bayar sendiri untuk ubat-ubatan anak.. nasib baik kerja kerajaan, ada gerenti letter untuk itu. tapi kena dahulukan duit sendiri juga.. tapi, bila dah nama anak, apa saje sanggup dikorbankan demi memastikan anak kita sihat..

Itu sajelah aku nak kongsi hari ni.. bila dah sampai sini, menyaksikan kesakitan anak kecil, timbul rasa insaf dan sayang sangat dengan anak kita.. moga dijauhkan segalanya dari keluarga kita.. Untuk adik aisy hasif, semoga kamu beransur sembuh ye.. moga ada keajaiban untuk kamu nak.. Ya Allah, sembuhkanlah adik aisy, ringankanlah beban keluarga nya.. amiinn....



 

7 comments:

Mama Farra dan Faris said...

salam..

shian mereka..mudah-mudahan cpat sembuh..

Eyriqazz said...

fhm n leh byg perasaan tu....
mcm tu lah ALISYA masa mula2 lahir/melihat dunia ni...
x sempat wa nak peluk n bf, terus masuk incubator...
tgk jarum tu...mcm rasa kita yg kena cucuk
that's y, lps 2 bln tau lak alisya alergik laktos n mslh pernafasn, trus henti bf n bg isomil fully....takut pisang buah 2 kali

ejaMaria said...

mmm... bab anak sakit mmg tak bole tolak ansur... tak tahan la tengok anak kena cucuk2 masuk spital... bole bayang pasal adik aisy... semoga dia sembuh... Amin

Suliana said...

terima kasih atas doa kawan2..

faiez said...

sedeynyer..moga cepat sembuh...moga ada keajaiban..insyaAllah

Erin Rashid said...

aku selalu terbayangkan kalau darah daging aku kena mcm tu
kena kidnap
kena xcident ke
bukan meminta tapi harap dpt dijauhkan
tp kita kena beringat
Allah turunkan sesuatu tu bila Dia tahu yg kita boleh hadapinya

Nur Hasyimah Mahasan said...

bila baca cerita sue...memng tok leh nk berkata aper...memang terlalu sedey if anak sndr jadik cmtu...demam skit pun dh susah hati..pe pun hopefully aisy cepat shat..shim pun lum sempat nk p ziarah lagi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails