Friday, March 4, 2011

nama pun manusia

Assalamualaikum..

Salam pagi Jumaat!!! dah hari jumaat kan.. dah 4 mac kan.. masa berlalu macam tu saje.. tak dapat diundur kembali.. eh, jap.. gambar pelangi pagi semalam dapat diambil untuk tahun ini.. cantikkan.. kata orang dulu2, jangan tunjuk pelangi, nanti jari kodong.. kalau nak tunjuk, pakai ibu jari boleh.. :-)


Lately, aku banyak rasa tak puas hati.. nak kata tak bersyukur, syukur alhamdulillah.. nama pun anak shukor kan.. mungkin la, bila dah sampai satu stage, aku rasa perasaan tak puas hati tu macam tak boleh nak bendung dah.. kena luahkan juga.. tapi, aku takkan luahkan pada orang yang aku rasa tak puas hati.. nanti takut kecik hati.. aku rasa aku selalu jaga hati dan perasaan orang.. tapi, tak tahu la.. bersyukur saje la dengan apa yang ada..

Sama la juga, manusia ni, (manusia ni tau, bukan korang), dapat orang baik, pun ada je yang akan keluar buruknya.. ada je tak puas hati.. mesti ada silap. kalau dapat orang yang kurang baik, pun kena kutuk juga kan.. nama pun manusia kan.. tak de yang perfect. lagi satu, nama je manusia kan, tapi kita tak boleh nak puaskan hati semua orang.. sama la macamana aku nilai orang, dan orang pun akan nilai kita balik macam tu..

Bercakap pasal penilaian orang  kan, kita selalu je, camana ye orang tu.. ok ke?? belum cuba belum tahu. tak kenal maka tak cinta.. selalu kita judge the book by its cover.. padahal kita belum kenal lagi orang tu, dengar2 cakap orang je, kita pun dah set mind kita macam tu.. hmm.. aku la tu.. korang aku tak tahu la.. betapa banyaknya sifat mazmumah dalam diri aku ni.. huwaa...

sama la juga dengan keluarga kita sendiri.. kenapa ye diorang macam tu.. ntah apa2.. tak tahu lagi cerita sebenar ni, dah buat keputusan, ala, dia yang salah.. cait.. macam kita pulak berada di tempat dia.. hmm.. jaga tepi kain sendiri sudah.. tak puas2 dengan apa yang ada.. bersyukur la dengan apa yang kita dapat..

sekian, tazkirah pagi jumaat :-) cerita tiada kena mengena samada yang hidup atau yang telah meninggal.

berguna juga frame ni, sebab ada cermin, boleh belek2 muka.. haha


3 comments:

isyaputry said...

betul betul..selalunya orang akan adili manusia sebelum betul2 mengenalinya..hihi

Nia said...

apa yang pasti manusia semua tak sempurna kan?

selamat berhujung minggu dear..:)

Suliana said...

mama isya,

ya betul... :-)

nia,
tq.. :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails