Monday, January 31, 2011

kluang dah banjir

Assalamualaikum..

Semalam hujan. Hari ni pun hujan.. tak berenti agaknya hujan ni ye masa tido malam tadi.. Hari ni aku buka FB, tengok2 ayah ada amik gambar, air sungai mengkibol dah melimpah.. pastu, tengok kat FB, pic wall kawan aku yatekhram, lagi la kesian.. dah pindah ke pusat pemindahan sementara dah pun ... huhu.. so sadis la.. nanti dia cite kat blog dia.. so, hajat nak balik kluang camana?? mesti diteruskan la.. ayah kata jalan utama okey.. 



ni gambar amik kat FB ayah.. ayah, curi gambar yek.. hehe.. ayah kata, jambatan sungai mengkibol ni dah hanyut.. tapi kalau tak silap aku, jambatan ni untuk pejalan kaki, so, diorang ada alternatif lain kot nak jalan.. ingat lagi time sekolah tinggi kluang dulu, jalan ni la hari2 aku lalu.. 

kalau ikutkan area rumah aku tak banjir, tanah tinggi sikit. rumah nenek kat kampung melayu tu pun tak banjir, tanah tinggi.. kalau dulu, taman sebelah umah aku selalu gak banjir. tapi sekarang ni tak tahu la banjir ke tak, sebab nya longkang besar dah buat.. yela, hujan 2 hari stret ni, mahu nya tak banjir kan.. aku juga la yang jakunnya nak main air banjir tak dapat.. hehe..

kalau ingat kenangan banjir, yang aku pernah alami masa kat terengganu. rumah arwah mak tok.. kalau balik time cuti sekolah hujung tahun mesti banjir. suka main air banjir tapi kat situ kalau banjir ada LINTAH, sebab belakang rumah ada tali air dekat dengan sawah.. ee.. takut gile sebab lintah tu bertepek dan gigit kat kaki.. siap naik tong dram sebagai rakit lagi.. bila tengok bawah, nampak la lintah tu bertepek2 kat tong drum.. masa tu la menjerit, cepat2 tarik rakit ni, nanti lintah tu naik atas.. masa tu kan ada dengar cerita lintah masuk kot bontot then perut buncit dipenuhi lintah.. huwaa.. tak tahula betul ke tak.. pastu, nak matikan lintah tu, amik garam, tabur atasnya.. maka, habis la garam di rumah main tabur2.. hehe... 

sekarang sume tinggal kenangan.. rumah arwah mak tok pun dah tak de, kena rombak sebab jalan utama nak dibesarkan.. so sekarang, kalau aku balik terengganu, tempat yang dituju adalah rumah adik mama @ mak sedara aku la kan. area tu confirm tak banjir sebab dekat dengan laut.. hmm.. okey la tu je nak cerita.. harap2  hujan ni tak lama kan.. minta2 la esok dah cerah panas terik..   ok, bye wassalam..



p/s: me cuti hari ni.. duk umah je.. dak aqil hantar nursery.. sedap nya leh tido guling2 dalam comforter.. :-)


3 comments:

Erin Rashid said...

sue, aku pon pernah dgr pasal lintah masuk ikut dpn dan blkg
dan boleh jadi perut boncet dipenuhi lintah
huhuuh
smpai skrg aku takut dan geli dgn lintah dan pacat
eeeeeeeee...!

Suliana said...

erin,

sama la.. geli yang lebih nya.. hehe

NaDia CoMaNeCi said...

aq pun nak balik lusa....harus balik juga..dapatlah hendaknye..kesian parents aq..hukhuk

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails