Wednesday, September 22, 2010

pengalaman itu dah berlalu

Assalamualaikum..

pengalaman apa tu? hehe.. ala, pengalaman aku naik motor la.. tengok2 kat luar macam dah lebat, teringat plak kenangan naik motor. bulan ni, tak naik motor dah.. naik keta balik semula.. kalau ikutkan masa, memang nak sangat naik motor ni pegi balik keje. cepat sangat zzuppp zzaapp dah sampai.. tapi sebelum naik motor tu memang kena baca doa dulu la kan. mulut tu kumat kamit je baca ayat kursi :-) sangat penakut naik motor ni. yela, dah bawa motor macam pelesit, celah sana celah sini.. takut makcik ni...

sekarang, motor tu tinggal kat umah bawa pegi kedai jek.. hehe.. bawa aqil round2 petang2.. tapi, kalau dah terlambat pegi keje, ada kemungkinan naik motor balik kot. tu plan asal la. plan, sebenar, tak tahu la lagi.. hehe.. lagi pun sekarang ni musim hujan petang. dulu time pose, main redah jek. tapi alhamdulillah la. masa bulan pose tu, hujan juga petang tapi tak de la lebat sangat. kecuali ada satu hari ni memang sangat lebat. aku duk belakang, jadi tak de la rasa basah mana.. cik abang kat depan la yang kuyup..

dulu, tengok orang naik motor, kesian sangat. hujan2 jalan juga. ada tu, bawa anak kecik atas motor. pun kesian kan. tapi, bila dah ada pengalaman sendiri, apa nak kesian, lagi best apa naik motor cepat sampai.. duduk la ko berjem2 dalam keta, aku selit2 je dah sampai. babai!! melambai ala2 gaya puteri atas motor.. haha..

time naik motor, marahkan kereta yang kurang asam. "woi, apa ni, tak nampak ke" (ayat contoh je ni) sekarang, naik keta, "ee.. lembut betul motor ni, bawa motor duk tepi la, sibuk tengah jalan buat apa" huhu.. sume nak cepat.. sume kena marah.. hehe.. tapi satu je la, naik motor ni ibarat mentimun ngan durian. salah-jatuh-luka, tak salah pun luka juga.. aku ni memang selagi tak sampai rumah, berdebar2 je atas motor tu.. dah sampai rumah, alhamdulillah tarik nafas lega, sampai juga :-)

ada satu kes masa nak balik umah tu, ada minah pompuan ni suka2 je nak patah balik tanpa tengok side mirror yang kami ada kat sebelah.. nasib baik depan tak de keta (ada, bas tapi jauh skit) boleh la elak jauh skit. lepas tu, siap la pompuan tu kena kejar balik ngan laki aku, kena marah sebijik, terkebil2 minah tu, mungkin dia pun tak tahu dia dah tersilap. dah la time tu bakul motor penuh ngan kek lapis.. hehe.. memori betul.

haish.. hidup2.. macam ni la hidup di kota. tempat mencari rezeki. penuh dengan liku2 dan cabaran. yang penting, jaga diri & keluarga. berdoalah setiap hari agar dijauhkan daripada malapetaka yang tidak diundang.. bye!!

7 comments:

~ujicham~ said...

kenangan aku naik motor waktu itm dulu... lalu tepi keter jek.. sibuklah aku kuncupkan peha.. takut tersangkut kat kenderaan lain. tp aku pembonceng jek.. sampai skrg takde lesen motor.

Ilhamny.com said...

betul tu..masa bwk keta..mcm bengang jek ngan org bwk moto..
tp bila bwk moto bengan ngan org bwk keta lak, byk yg pentingkan diri..
sbnrnya, realiti hidup kat KL nih, kalau pengguna jln, blk keja, pegi keja, suma pentingkan diri..suma nk cepat smpai, selit slagi boleh..xkiralah moto k keta kan..

Suliana said...

uji,
sama la.. takut tersagat lutut yg lembut itu ditepi kereta.. haha

Suliana said...

linda,
haah.. sume nak cepat je.. kita pun sama jugek :-) klau lmbt merah.. hehe

ARNA said...

Laki akak kejar motor tu nak marah minah tu? jauh x mengejarnya?

Eyriqazz said...

hik3...iman blajar bawa motor lepas spm..tuhpun adik yang ajarkan..hik3..

P/s;tahniah menang pengomen terbaik..nanti send me the details ya

Suliana said...

nana,
masa tu trafik lite merah, sempat la kejar dia.. hehe

eyriqazz,
ha?? menang pengomen terbaik?? uish.. tq!! suke..ok, nnti i send d detail.. hikhikhik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails