Thursday, August 26, 2010

pesta mengamuk!!

Assalamulaikum..

ceria lagi tak hari ni?? hehe.. mesti sengih sampai ke telinga kan dapat duit raya RM 500 tu kan?? aku pun suka juga.. alhamdulillah.. boleh la dari takde kan.. boleh la top up duit minyak, duit raya ke.. hehe.. tak payahla aku mengorek2 duit simpanan kalau wang nya dah ada.. hehe ..

tengok tajuk atas macam gempak je kan.. sape yang mengamuk? apa yang diamukkan?? hmm.. itu la karenah anak bujang aku tu.. dulu aku ada cite kan yang time buka je dia sibuk nak itu ini, kalau tak layan, ada la drama kat meja makan tu. semalam pulak, lagi panjang drama swasta dia. hampir sejam juga la proses pujuk memujuk tak layan.. ni bukan setakat merengek2 ni, ni dah tahap melalak tau.. tensen aku.. tunjuk itu ini sume serba tak kena. apa yang dia nak pun tak tahu la.. dengan suara ayah nye lagi yang terpekik2 marah.. ee.. kalau jiran2 dengar, mesti diorang heran kenapa la rumah aku ni riuh rendah..

aku tak bising la, sorang dah marah, aku senyap je la kan.. sian plak aqil kena marah, kena hukum kurung dalam bilik sorang2, tapi tak sampai 2 minit pun. tapi, selalunya kalau ayah nye kata diam, jangan nangis, dia senyap juga. tapi sedu sedu la.. semalam, tak jalan sume arahan tu.. aku ni buka minum air je tau.. adoi.. kenapa la perangai budak ni macam ni.. agaknya dia nak perhatian kot. selalu time bulan biasa, aku balik memang lepak depan tv, susu kan dia.. sekarang, kalau dia balik (sambil bawa box susu tu) muka masam jek, dah stat merengek la tu, nak nenen.. aqil, ibu ni tak yah masak ke.. habis tu nak makan apa nanti..

aku risau plak dia nangis beria tu takut kena sawan jek.. dah baca2 ayat kursi sume, tak tenang juga hati dia tu.. kejap dia stop, pastu sambung balik nangis.. ntah apa yang sayu sangat hati dia tu tak tahu la.. pastu, dah makan laju2 (tak sempat aku nak ratah2 ikan), bawa dia naik atas, tidokan dia.. kejap je dah zzzz.... sambil2 tu aku baca ayat kursi, zikir ya latif tu.. hope hari ni aqil tak ngamok lagi okey.. sebab hari ni memang aku tak nak masak, sebab buka sorang je kat umah, hubby ada function jabatan dia.

aqil aqil aqil.. kenapa la perangai aqil baik sangat ni. aqil, muka tu dah hensem, tunjukla perangai yang baik skit.. ibu selalu doa lepas sembahyang hope aqil jadi anak soleh, berakhlak mulia.. haaiihh.. ke masa ibu pregnantkan aqil ibu banyak buat hal macam aqil ni? tak de plak, kalau ibu majuk pun, ibu tak de la panjang2 macam aqil ni.. ke aqil ikut perangai ayah ni?? teett.. :-) 

tapi yang pasti ibu tahu kenapa aqil perangai macam ni. aqil tak cukup tido kat taska. aqil tido dua jam saje dari 10 jam di taska tu. cikgu taska dah masukkan aqil kat bilik budak besar, so kat bilik budak besar tentulah aqil nak main jek. kalau duk bilik baby plak, aqil kacau baby... tadi pagi, ibu dah cakap ngan cikgu aqil "make sure dia cukup tido". wah, ayat tak jaga hati lansung.. huhu.. tak dela, aku cakap baik2 jek. tapi diorang pun tak de la nak paksa aqil tido kalau dia nak main. aqil kat taska pandai amik bantal sendiri utk tido tau. kat umah?? huh, tak de nya..

bangun pagi tadi nak sambung balik merengek dia tu. pastu dah pujuk2, main2 okey jek dia gi taska.. hmm.. pening kepala ibu ni sayang ooii.. jangan buat perangai lagi yek. ibu & ayah sayang aqil. marah tu tanda nya sayang, kalau tak, nanti aqil tak dengar cakap ayah & ibu..

tertido2 dengan torch light


12 comments:

Me_Lina said...

kak ena.. kalu alya merengek panjang2 ney... kak ena mandikan dia... biasanyer kalu x lapar, sakit.. depa ney kepenatan... so lepas mandi... letak minyak kt perut, kaki... bg susu...
between nak buat semua ney... mmg kena bertarung dgn dia la... sbb super meronta... uwaaaa.... pastu bila die dh stabil.. mommy lak jatuh pengsan... kepenatan... hehehhee

Ilhamny.com said...

mmm, ilham pun gitu larr...kena ayah dia tempik sampai gegak gempita satu rumah, baru dia senyap...

ejaMaria said...

hehehe... biasa la tu Sue... akak sbb dah 3 org... kdg2 klu Luqman mengamuk buat tak layan je... penat dah... bila akak tak layan mengamuk dia... elok je dia dtg balik kat kite... hehehe... kena psiko gak :)

Nur Hasyimah Mahasan said...

ntah2 ader something kat taska kot..tiba2 meraung tak tentu pasal

dbalkis said...

Dhani pun ada baru2 ni mengamuk tibe2 bangun malam..mimpi hantu kot..pening gak kami nak layan die..kene umpan tengok kartun malam2 buta..

Suliana said...

kak ena,
yela, smlm igt nak mandikan dia, tapi nk buka dulu.. hehe.. mmg kena sabar je la kalau buat perangai mcm ni.. ni baru sorang anak nih.. hehe

angah said...

he3x akk faham cene su ase sbb sejak dh jadik mak ni kan.. tu pon layan kerenah baby.. lg la bile nangeh, kalo tnye pon bkn reti nk jawab nak ape kn (kalo jwb kang tekejut plak)

mmg cen2 la kot kan dh de anak ni.. selagi tak dewasa.. mcm2 kerenah laa yg menggegar jiwa, pasaan nk sbr layan :p

Suliana said...

linda,
tu la.. kena juga ada suara yg power mcm tuh , tapi tak jalan juga.. selalu sgt bulan ni dia meragam.

Suliana said...

kak maria,
ada juga tak layan, tapi kena sabar dengar suara dia menangis tu la.. huhu

Suliana said...

syima,
tak de kot.. banyak main siang tu. pastu kurang tido.. bad mood la apa lagi, sebab bila time dia nyusu petang mata memang dah layu dah..

Suliana said...

dblakis,
ok la kalau mcm tu umpan tgk kartun dah ok kan.. yg ni mcm2 dah pujuk, satu pun tak jalan kecuali beradu di kamar dgn dia.. hehe

mrs.ecam said...

alahai bce kesah aqil ni tingat kt ank2 aku....peel sme la klu aku blk dh start dh merengek2 nk mcm2 nk perhatian..aku dh sebok nk msk...tang asben kt pong sme la ek...klu ank merengek mrhnyer smpi kurung kt blk gelap...kt lak tukang pujuk...heee skang ni klu aku nk msk..aku blk umh dl msk sesiap br amik bdk2 tu....so ms dieorg de kt umh aku dh leh lyn dieorg men beskal ke...golek2 dpn tb ke...dh xdek dh drama2 airmata nih...hihiih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails