Thursday, January 21, 2010

Sharing email: timang anak membawa padah


Jom baca email kat bawah. Untuk ibu bapa dan penjaga2 anak sendiri, anak orang, anak saudara dan anak sape2 lah yang bergelar bayi..

Pesakit terakhir yang kami 'tidurkan' ialah bayi berusia 4 bulan. Bayi tersebut telah disyaki mendapat sawan pada pukul 2 petang tadi. Beliau sebelum ini sihat dan dijaga oleh pengasuh. Beliau tidak demam dan tidak batuk serta tidak mempunyai simptom-simptom yang lain. Itulah kali pertama beliau mendapat sawan.

Sesampai di resus room (red zone), beliau masih lagi kelihatan mengantuk dan kurang responsif. Beliau kelihatan pucat dan apa yang menakutkan kami ialah ubun-ubun depan beliau yang timbul dan mencembung (bulging). Memandangkan beliau tidak demam dan ujian menunjukkan beliau kurang darah (Hb 8g/dl), serta bayi tersebut masih kurang responsif selepas satu jam sawan, kami mengambil keputusan untuk melakukan CT scan otak ( Brain CT Scan).

Scan otak menunjukkan beliau mengalami pendarahan otak yang serius, Acute and Chronic Subdural Bleed with Subarachnoid bleed! Terkejut. Kali ini ibu bayi tersebut telah pun selamat tiba dari pejabatnya. Saya bertanyakan lagi sejarah kesihatan bayi tersebut. Satu-satunya cerita atau sejarah yang relevan ialah pengasuh bayi tersebut suka menimangnya tinggi-tinggi. Bayi itu dikatakan sangat suka ditimang.

SHAKEN BABY SYNDROME (SBS)
 
SBS merupakan kecederaan otak bayi disebabkan goncangan atau pergerakan kepala yang kuat. Boleh berlaku dalam tempoh sesingkat 5 saat pergerakan yang kuat. Kecederaan yang serius boleh menyebabkan kecacatan otak yang lama, serius dan kekal pada bayi.. Ianya berlaku apabila kepala bayi digoncang atau dihentak dengan objek walaupun objek lembut seperti bantal.

Ada teori mengaitkan dengan pergerakan seperti menimang bayi, menaiki buaian serta memegang bayi ketika seseorang sedang marah atau bergaduh boleh menyebab berlakunya SBS. Sebab lain ialah penderaan bayi (child abuse) dan selalunya mempunyai kesan-kesan penderaan yang lain.
 
Perkara ini berlaku kerana kepala bayi mempunyai nisbah yang lebih besar berbanding badan mereka, leher yang lemah dan struktur otak yang masih belum matang serta lebih kandungan air berbanding orang dewasa.
 
Amalan menimang atau menggoncang sering dilakukan oleh penjaga terutama bila bayi tidak mahu berhenti menangis. Ada yang menimang bayi kerana untuk menenangkan bayi dan ada juga melakukannya ketika marah atau penat menjaga bayi..
 
Ini bukanlah kes SBS pertama yang saya rawat. Sebelum ini saya juga pernah merawat seorang bayi di wad kanak-kanak yang mempunyai kecederaan otak yang serius dikhuatiri berpunca daripada menaiki buaian.

PENCEGAHAN

1. Jangan sesekali menggoncang bayi anda ketika marah atau untuk bermain.
2. Jangan memegang bayi anda ketika marah.
3. Jikalau anda tidak dapat menenangkan bayi anda, lebih baik anda tinggalkan bayi anda untuk sementara waktu di dalam katil bayi atau kepada orang lain.
4. Minta bantuan orang lain.
 
Maka, saya sangat berharap agar ibu bapa dan penjaga semua dapat mengambil serius dan peka tentang Baby Shaken Syndrome ini. Ianya bukanlah kes terpencil malah di Amerika Syarikat sebanyak 1500 kes dilaporkan setiap tahun. Mereka juga telah mengharamkan sebarang bentuk alat menggoncang bayi seperti buaian.
 
Ha, macamana?? Aku memang ada buai kat umah, tapi takdelah dihayun kuat2..kalau hasben aku hayun kuat2 aku memang tegur. Kat nurseri pulak, aqil tido kat tilam je.. Kalau timang2 anak ni, hasben aku memang suka timang aqil tapi tak tinggila..Aku memang tak larat nak timang dia..hihi..pas ni abang, takde ye timang2 ni..








5 comments:

Sharinginfoz said...

thanks for sharing....teruk kan pendarahan dalam otak...

Macam Mana Nak Dapat Kepercayaan???

Thanks My Son

faRyn faRhana said...

shaken bby sindrome ni mmg scary. kalo kitorg dulu mase posting kat kat paeds ward (ward kanak-kanak) pernah ada sampai jadi kes polis. sbb suspect kes penderaan. mmg traumatic utk mak bapak budak tu. dan mmg sgt sgt sedih...

dan buaian yang lantun-lantun tuh jgn lah diamalkan. one of the predisposing factor tu. huhu.

Suliana said...

mr sharing..
ye lah..kita mana nak tahu ada pendarahan ke apa ke..huhu

Suliana said...

faryn,
okey..pasni aqil tak tido buai dah..jarang2 ok kalau keadaan mendesak..hihi

Erin Rashid said...

tq for sharing

husband aku pon suke timang2
aku yg seriau nengok
aku yg tak kasi dia timang2
so pasnih aku ada alasan kukuh tak bg dia buat gitu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails