Thursday, December 3, 2009

tips anak demam

hari ni dtg keje lewat, 8:50am aku punch..huhu..bangun lewat, syok tido time hujan..hehe..semalam aku mc..tongsil inflamation :-) aku sakit tekak xleh nak telan..tapi x demam la..aku tak datang keje, minta mc kat doktor..aku sayang nak tolak cuti aku..hehe..lagi pun, doktor hospital tak kasi bawa aqil pegi nursery, kena kasi ubat betul2 kat dia supaya dia cepat baik..

alhamdulillah..aqil tak demam sepanjang hari semalam..tapi ubat diteruskan mengikut waktu..sharp ok..kalau tak, mesti badan dia panas balik..tips anak demam..( chewah..bagi tips lagi..)
  1. bagi ubat ikut time..jangan lengah-lengah..nanti badan dia jadi panas balik (aku bagi ubat ikut suka je, patutla x baik2 demam dia)
  2. jangan kesian2 kat anak kalau dia meronta ronta tak nak makan ubat..bagi sikit sikit sampai la cukup dos itu..kalau anak muntahkan, bagi balik ubat tu..(doktor kata la)
  3. jangan hantar nursery, sebab takut nursery tak bagi ubat betul betul..(orang nursery pun tensen kasi ubat kat aqil..)
  4. sapu air asam jawa atas kepala..it's work to aqil..
kenapa anak demam x baik baik??tu la yang aku tnya doktor..kalau macam kita orang dewasa, makan panadol je dah baik kan.. (tapi apasal tongsil aku ni x baik2 lagi..huhu) doktor kata, walaupun dia breastfeed, tapi sistem imunisasi dalam badan dia lagi kuat melawan ubat tu..badan dia nak lawan bakteria atau virus tu..so, sebab tu la kasi ubat tak baik baik.. medication pun penting juga, may be tak serasi ngan badan dia, so demam yg berpanjangan.. (betul aku cakap ni, kalau salah, i'm sorry)

lagi satu, orang tua2 kata nak pandai sesuatu..doktor pun kata setiap kali dia nak pandai sesuatu, dia akan terdedah kepada kuman then dia demam..aqil suka merayap & masukkan benda dalam mulut..dah pandai dia ye..tu lah demam.. (aku kena pakai dettol mop satu rumah..hehe) aqil gi nursery dah hari ni..nanges2..biasa la budak itu..:-)

ok..hari ni aku dapat keje la..byk pulak tu, keje utk 2 minggu..import data dari skala..mahu juling mata aku ni..(tgk blog x juling plak) ok ok..tata!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails