Monday, November 16, 2009

vitamin utk anak??

Tertarik dgn artikel kesihatan dlm berita harian semalam, sukacita nye aku nak share dgn korang kalau2 korang belum baca atau malas nak baca berkaitan artikel tersebut..artikel tu menjawab juga persoalan aku selama ini samada utk kasi aqil amik vitamin atau makanan tambahan untuk perkembangan kesihatannya..

aku buat ringkasan sikit la tentang artikel tersebut (memandangkan aku dah xde keje ni, aku buat la keje sambilan aku ni.hehe)selama ni aku sibuk memikirkan supplement apa yg sesuai utk aqil memandangkan dia belum sampai umur setahun lagi.

mengikut artikel tu, sukar utk kita tentukan sejauh mana badan anak kita memerlukan vitamin / mknn tambahan. jika terlebih, vitamin akan menjadi toksin (racun) dlm badan anak. sebab tu, ibu2 ini digalakkan memberi anak mencuba segala jenis mknn yg berkhasiat utk anak. kalau anak tu memilih, camana??pandai2 la ibu memvariasikan mknn tersebut.

setakat hari ni, aqil belum lagi mencuba telur & daging..telur tu kolestrol kan?? tapi elok utk mata..kalau berlebihan, tu yg anak debab ter'over' tuh.. daging plak, camana?? hmm..susah nak hadam skit ni..kita mkn pun, lmbt hadam..tapi akan dimasukkan dlm sup utk aqil cuba..byk lagi mknn yg aqil blm rasa..kalau masak bubur tu, aku mmg amik yg basic je utk ajar dia mengunyah sebenarnye..xde bawang, daun sup etc2 tuh..garam pun dulu aku xletak..skrg je dah letak skit..bubur aqil simple je : beras, air, ayam / ikan, carrot/bayam/kentang.

semua vitamin / mknn tmbhn yg ado di pasaran tu, x dpt lawan ngan khasiat dlm susu ibu..oleh itu, ibu2 kena mkn mknn yg berkhasiat..dari situ la anak ni akan serap segala kebaikan yg ibu mkn. sape kata susu ibu ni dah x elok utk aqil skrg ni?? (kecik hati aku ni) mmg la nutrisi nye perlu ditambah, tapi susu ibu tetap terbaik berbanding susu formula...

oleh itu, xpyh bagi mkn vitamin2 ni buat masa ni, tggu dia besar skit..ibu je mkn..blh ke gitu?? tapi, aku igt lagi masa kecik2 dulu, mama selalu gak kasi kitorg mkn minyak ikan kod *gmbr org pikul ikan tu* (sbb tu kitorg cerdik2 belaka :-) ) vitamin2 ni elok  utk perkembangan IQ anak2.. so, kena tgk juga la anak tu cukup ke tidak vitamin dlm bdn dia..

ok x summary aku??teringat masa sekolah kena wat summary subjek BM (korang igt x?)..tu BM aku dpt 1 tu..hehe..kalau rasa2 mcm xphm / salah fakta ke ayat2 di atas, tu aku punya review la berkaitan artikel tersebut..so, keputusannye apa?? nnti dulu la aqil mkn vitamin..ibu baru je mkn balik multivitamin safwa health hari ni..malas nak mkn, tapi bila dah terbaca artikel tu, kena mkn la..ok daa..slmt membaca!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails